BACK!

Zaterdag, 1 augustus, 2020

Geschreven door: Liesbeth Thomas, Marijne Thomas
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Van Bienenstich tot Zwiebelkuchen

[Recensie] De zussen Marijne en Liesbeth Thomas kennen we al van de boeken KOCH! Duitse keuken anno nu en KOCH! Vegetarisch. In het eerste boek staan een aantal recepten voor gebak maar de zussen kregen desondanks veel vragen over juist die ene taart of cake die niet in het boek was opgenomen. Dat was aanleiding om een apart bakboek te maken met Duitse en ook wat Oostenrijkse en Zwitserse bakrecepten. Want als ze iets kunnen in die landen dan is het bakken.
Marijne en Liesbeth pakken het slim aan want in dit boek staan geen recepten uit KOCH! maar alleen nieuwe. Wel staat er een lijstje in met recepten die wel in KOCH! te vinden zijn. Mocht je dus denken dat er iets ontbreekt in dit boek dan kun je dus snel kijken of het in het andere boek staat.

Meer dan 75 nieuwe recepten en de schrijfsters verspillen geen tijd en papier aan een lange inleiding met informatie of tekst en uitleg. Er is een kort voorwoord en daarna gaan we direct van start. En hoe! Een kwarktaart met karamelrumsaus is het eerste recept in het hoofdstuk Klassiekers. Daarna volgt een citroen-karnemelk-maanzaadcake en uiteraard treffen we ook de bekende Schwarzwälder Kirschtorte aan. Na nog een aantal overheerlijke klassiekers gaan we verder met het hoofdstuk Fris & fruitig. De titel zegt het al. Bananencake, druiventaart, aardbeientaart of een bramencake. De keuze is groot. In het hoofdstuk Klein grut staan de koekjes en kleine cakejes die er zo smakelijk uitzien dat je direct wilt gaan bakken.

In Lekkers bij de buren staat onder andere het recept voor Apfelstrudel, kaastaart en Sachertorte. En ook de overbekende Engadiner notentaart. Het laatste hoofdstuk is Brood & hartig met bijvoorbeeld een heerlijke taart met forel en waterkers of aardappel-ui-stengels. Bij de soep bakken we ui-spekbroodjes. Tussendoor krijgen we nog wat kleine recepten voor bijvoorbeeld hazelnootlikeur, bosbessenjam of een lekkere saus. De foto’s zijn heel mooi en geven een goede indruk van het eindresultaat. Bij vrijwel ieder recept zijn er kleine tips en variaties. De Duitse namen van de recepten zijn in het register opgenomen en alhoewel je bij het recept vaak ook de Nederlandse vertaling ziet, staat die nou juist weer niet in het register. Wel kun je op ingrediënt zoeken en dan vind je het recept makkelijk terug.

Je kunt in het boek bladeren (en alvast wat recepten zien) op de website Aagje Blok. Doe dat echt even.
Het moet wel heel raar lopen als je na dat bladeren het boek niet op je verlanglijstje zet.
Hulde voor dit fijne boek!