Bakbasics

Zaterdag, 27 juli, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Esther Out

Praktisch en zonder veel opsmuk

[Recensie] Hou je van praktische bakboekjes met veel informatie en zonder veel opsmuk? Dan is deze Bakbasics een must have! Hou je van plaatjes van mooie taarten, gebakjes en knapperige broden met daarbij een uitgebreide uitleg, dan zou ik dit boekje laten liggen.

Bakbasics is een gemoderniseerde heruitgave. Het is een derde editie en ook deze uitgave is samengesteld door vijf vakmensen die lesgeven aan de bakkerijschool Ter Groene Poorte in Brugge. Het is dus gemaakt door kenners van het vak, door de wol geverfde professionals.

De cover suggereert een kookboek, maar de inhoud oogt meer als een studieboek of naslagwerk dan als een traditioneel kookboek. Geen foto’s, geen tekeningen, maar wel heel veel informatie. Daarnaast is die informatie kort, bondig en sober opgeschreven. Ik denk dus dat je alleen iets aan dit boek zult hebben als je al enig zelfvertrouwen hebt op het gebied van bakken. Je hebt namelijk geen houvast aan plaatjes, tekeningen of foto’s. Bij het lezen kreeg ik de neiging mijn gele highlighter erbij te pakken.

Er is een hoofdstuk gewijd aan alle vaktermen en namen van de grondstoffen die bij het bakken worden gebruikt. Daarna wordt er aandacht besteed aan brood en de verschillende soorten deeg en soorten brood die je kunt maken. Vanwege de summiere omschrijvingen is de receptuur wellicht niet zo geschikt voor de beginnende bakker.

Hierna is het de beurt aan de banketbakkerij. Alles wat je maar kunt bedenken (soorten deeg, soorten schuim, soorten beslag, soorten room, decoratie, sauzen) staat erin, maar ook hier weer: kort en bondig. Verrassend genoeg staan ook de basis ijssoorten (roomijs, sorbet, parfaits) in het boek. Je verwacht het misschien niet direct in een bakboek, maar een leuke toevoeging is het zeker! Per ijssoort is er het basisrecept en vervolgens ideeën hoe je er een bepaalde smaak aan kunt geven. Het laatste hoofdstukje gaat over chocolade en met name met het stukje over bonbons ga ik nog eens lekker aan de slag op een regenachtige zondagmiddag.

Al met al zou ik Bakbasics niet aanraden als je net begint met bakken omdat het boekje weinig houvast biedt in de zin van foto’s of tekeningen en stap voor stap werkomschrijvingen. Ben je al een tijdje bezig en wil je werken aan de basiskennis, dan zou dit best wel eens iets voor jou kunnen zijn. Het is in ieder geval geschreven door vakmensen en op die kennis kun je blind vertrouwen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl