Banketbakker

Zaterdag, 12 maart, 2022

Geschreven door: Claire Saffitz
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Voor de beginnende en gevorderde bakker

[Recensie] Toen in oktober 2020 het boek Recipes and Guidance for Baking with Confidence van Claire Saffitz gepubliceerd werd stond het binnen de kortste keren in de New York Times Bestseller lijst en ook kwam het direct op mijn wensenlijst. Er staan veel boeken op mijn wensenlijst dus het schoof wel steeds op naar boven maar was nog niet aan de beurt. En toen ineens werd het door Good Cook in het Nederlands uitgegeven. Dat was wel even een sprong in de lucht waard. Claire Saffitz is bekend onder de naam Dessert Person en heeft inmiddels een staat van dienst die er zijn mag. Ze is bekend van veel zaken maar vooral van haar YouTube kanaal.

Haar eerste boek heet hier Banketbakker en je kunt het onmiskenbaar bestempelen als een klassieker. Banketbakker is een boek dat nog jaren als leidraad zal dienen voor beginnende en ervaren bakkers.
Na de index beginnen we direct met een hele slimme receptenmatrix. Een dubbele pagina met onderin een tijdtabel die loopt van 5 minuten tot 12 uur en veel daartussenin. Vervolgens zie je aan de linkerkant de moeilijkheidsgraad van beneden naar boven. Die loopt van 1 t/m 5. Later lezen we dat 1 heel eenvoudig is, 2 eenvoudig, 3 gemiddeld, 4 uitdagend en 5 zeer uitdagend. Je weet zelf het best welke categorie je moet kiezen. Door in de receptenmatrix de moeilijkheidsgraad en vervolgens de tijd die je wilt spenderen te kiezen zie je welke recepten geschikt zijn.

Daarna volgt een stevige inleiding van Claire die je absoluut niet mag overslaan. Ze legt tot in de finesses de kunst van het bakken uit. Ze geeft veel tips en aanwijzingen en aan het einde krijgen de zeurpieten die vinden dat snoepen niet goed voor je is een draai om de oren. Ook belangrijk is het hoofdstuk waarin we lezen hoe je het boek moet gebruiken en hoe je een succesvolle bakker wordt. Dan volgen nog een aantal technieken met stap voor stap foto’s en informatie over keukengerei en ingrediënten.

En dan gaan we aan de slag. Er volgen zeven hoofdstukken met de meest uiteenlopende baksels. Eerst maar eens kiezen of we een cake of een eenlaagse taart gaan maken. Of een gevulde taart. Nee, we doen koekjes en repen of toch maar een luxe taart. In de laatste hoofdstukken komen ontbijt en brunch en (hoera!) brood en hartig gebak aan de beurt. Dat verheugde mij zeer. Plukbroodjes met zure room en bieslook of een met feta en za’atar gevuld platbrood met geroosterde auberginedip. Bij de brunch maken we Deense kersenbroodjes met roomkaas. En voor zondag staat er een mascarponetaart met pruimen in rode wijn gepland. Het houdt maar niet op.

Bij ieder recept staat uiteraard de moeilijkheidsgraad maar ook het seizoen waarin het gebak hoort. Altijd is er een kleine inleiding met extra informatie. Wat ik erg goed vind is dat in de ingrediëntenlijst de hoeveelheden die bijvoorbeeld in theelepels zijn uitgedrukt ook nog vaak tussen haakjes in grammen worden vermeld. Dit geldt ook voor de milliliters. Onderaan de pagina lezen we nog hoe je het baksel bewaart en hoelang je het kunt bewaren alsmede nog wat tips en variaties. We eindigen dit prachtige boek met basisrecepten die ook weer vaak voorzien zijn van stap voor stap foto’s. Overigens zijn de schitterende foto’s gemaakt door Alex Lau.

Banketbakker van Claire Saffitz is geschikt voor de beginnende en voor de gevorderde bakker. Wil je beter leren bakken dan kun je stap voor stap steeds een moeilijkheidsgraad verder gaan. Er is in iedere moeilijkheidsgraad voldoende keus om voorlopig even zoet te zijn.
Er is ook een klein minpuntje te melden. De tekst is in een nogal kleine letter gedrukt. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet anders kon want een grotere letter zou ervoor gezorgd hebben dat het boek onhanteerbaar groot zou uitvallen. Het is nu al zo’n bakbeest.

Geen enkele banketbakker, thuis of professioneel, mag dit boek missen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl