Bedtijd voor Boo

Zaterdag, 3 november, 2018

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Katelijne van Alem

Dat slapengaan duurt nog wel eventjes dus

De auteur

Mark Sperring werkt als schrijver en is vader. Hij studeerde aan de Bath Academy of Art en de Camberwell College of Art. Hij verbouwt in de Jurassic Coast zijn eigen voedsel en zijn auto rijdt op gerecyclede olie. Naast Belle & Boo schreef hij onder andere Green en Captain Buckleboots.

Illustrator

Mandy Sutcliffe verbleef tijdens haar opleiding ‘illustration’ aan de Leeds Metropolitan University in Parijs. Hier vielen haar de spelende kinderen in de parken op. Ze droegen klassieke kleren, hadden een klassieke haarstijl. Ze hoorde dat een kindje Belle heette, vervolgens ontstond het figuurtje Belle met haar knuffelkoning Boo. Haar inspiratie haalde ze ook uit de schilderijen van onder andere Deags en Bonnard en de tekeningen van E.H. Shephard.

Achterflaptekst

Zie je de sterren?
Zie je ze stralen?
Zie je de maan?
En Boo in die boom?
En hoor die muziek eens, het klinkt als een droom.
Belle zingt heel zacht een liedje.

De nacht is gekomen,
de dag is voorbij.
Piraten en cowboys en elfjes gaan dromen.
Net als Boo en net als jij.

Verhaal

Belle vertelt Boo dat het tijd is om naar bed te gaan. Voor alle kindjes is het nu bedtijd. Het speelgoed van Belle doet ook mee met het ritueel van naar bed gaan, ze worden allemaal tot leven geroepen. Kijk maar eens of je het speelgoed van Belle haar kamer terug kunt vinden verderop in het boek! We zien het overal steeds meer donker worden, langzaam valt iedereen in slaap, Belle en Boo zwaaien iedereen uit en gaan zelf ook lekker slapen.

Vormgeving

Een wonderbaarlijk mooi boek. Iedere bladzijde is een parel op zich. Zo mooi getekend, tot in de detail uitgewerkt. Het kleurgebruik is geweldig en brengt de pagina’s verder tot leven. De tekst staat op rijm, waardoor het erg prettig voorlezen is. Door de grote hoeveelheid kinderen in het boek, in allerlei verschillende karakters, is het voor kinderen een feest van herkenning. Het zal ook allerlei verhalen losmaken, zo vind je bijvoorbeeld dansers, olifanten, baby’s, piraten en een sterrenkonijn in het boek. Veel onderwerpen om met je kind over te praten.

Serie

Dit is het vierde prentenboek van Belle & Boo. Ook in de overige boeken staan geweldige avonturen. Dit boek is een mooi ritueel om voor te lezen voor het slapengaan.