Beloofd

Zaterdag, 16 maart, 2019

Geschreven door: David McPhail
Artikel door: Rita Pontororing

Lief boekje met plaats voor een tikkeltje ondeugendheid

[Recensie] Wat betekent beloofd? Mamabeer legt in enkele alledaagse situaties uit wat beloofd betekent. Aan babybeer. “Als je iets belooft dan doe je heel erg je best om dat ook echt te doen”. Meteen komt aan de orde wat er gebeurt als je dat niet doet, je breekt de belofte. En als je iets breekt, kun je dat misschien weer maken? Neen, dat kan niet.

Dat zet babybeer aan het denken. Hij vraagt naar het gevolg van een situatie als hij een belofte breekt. Mamabeer laat babybeer het antwoord zelf bedenken.

Na voorbeelden van alledaagse situaties neemt het verhaaltje een kleine wending. “Beloof je dat ik altijd gelukkig zal zijn?” Mamabeer belooft dat ze zal helpen maar ze kan daar niet voor kan zorgen.

Babybeer wil ook wat beloven: “Ik beloof je dat ik een lief beertje zal zijn…, meestal.”

Een heerlijk voorleesboek met aan het einde ruimte voor een tikkeltje ondeugendheid wat het boekje iets minder braaf maakt. Voor een kritisch kind zal de naam babybeer verwarring geven. Immers een baby kan niet praten. Neemt niet weg dat David MacPhail een leuk boekje heeft geschreven met ondersteunende illustraties. Deze zijn gemaakt met pen, inkt en waterverf. De illustraties nodigen uit om met een heel jong kind over de plaatjes te praten. Voor een vier tot vijfjarige is de tekst wat summier.

Jammer dat het plaatje op de eerste pagina niet op de omslag staat. De omslag laat niet zien dat het in dit boekje om een echt gesprek gaat. En daar gaat het in dit boekje om, wat betekent ‘beloofd’. Het is zeker dat het boekje uitnodigt om te praten over waarden in het leven. En dat is knap om dat voor elkaar te krijgen in een boek voor hele jonge kinderen. Typisch dat dit soort boekjes vaak draait om mamabeer, papabeer komt niet aan bod.

‘Beloofd’… dit woord wordt vast gebruikt na het voorlezen van dit verhaal.