Bersama

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Francis Kuijk
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Samen koken en samen eten

[Recensie] Bersama wil zeggen samen. Samen koken en samen eten. Indonesisch eten. Francis Kuijk weet er alles van en na het schrijven van een aantal boeken zoals Bersama. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er van onder de indruk ben. Bersama is een zeer persoonlijk boek geworden. Francis vertelt in de inleiding over haar leven maar ook tussen de hoofdstukken door staan heel persoonlijke verhalen die je raken. Francis zou met gemak een boek over haar leven kunnen schrijven dat geen moment gaat vervelen.

Het is en blijft een kookboek dus door naar de recepten. Er staat in mijn huis een kast met veel Indonesische/Aziatische kookboeken. Voegt dit boek daar dan nog iets aan toe? Daar kan ik volmondig JA op zeggen. Ongetwijfeld zullen mensen die thuis zijn in de Indonesische keuken sommige recepten herkennen; al geeft Francis overal haar eigen draai aan zodat het toch weer helemaal anders lijkt. Het grootste deel van de recepten zul je niet snel in andere boeken terugvinden maar komen uit de familie van Francis of zijn haar eigen bedenksels. Verdeeld over zeven hoofdstukken zien we gerechten als zwarte rundvleessoep, pittig rundvlees met aardappeltjes, sambal goreng spruitjes, nasi goreng met ansjovis, kruidige corned beef, spekkoek-cookiedough-ijs en martabak (een soort flatbread) met kip en garnalen. Het ene heerlijke gerecht na het andere trekt aan je voorbij.

Je krijgt bij de recepten ook altijd een leuke inleiding. Er staan tips bij en soms nog een tweede kleiner recept. Zo staat bij de gebakken vis (Ikan filet goreng tepung) het recept voor sambal ketjap. Hartig of zoet, een tafel vol met kleine hapjes, een bijzonder hoofdgerecht of een doordeweekse maaltijd, het kan allemaal. Soms heel gewoon maar meestal heel erg origineel en anders dan de doorsnee Indonesische recepten die je in zoveel kookboeken tegenkomt.  Van de boeken die Francis tot nu toe gemaakt heeft is Bersama mijn favoriet. Tijdens de virtuele boekpresentatie (leuk!) vertelde Francis dat ze nog veel meer recepten heeft. Ik zou zeggen: kom maar op! Voorlopig zijn we echter wel even zoet met dit zeer geslaagde boek.

Bersama laat je ook watertanden door de smakelijke foto’s. Zie bijvoorbeeld de foto op de cover. Je zou dat bord toch zo naar je toe trekken. Het boek sluit af met een register op de Nederlandse naam van het gerecht, een register op de Indonesische naam en een register op ingrediënt.

Hou je van de Indonesische keuken en wil je weleens iets anders maken dan de standaard gerechten? Dan is Bersama een boek voor jou.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Planken met een Indische twist