Bij kennis

Zaterdag, 6 februari, 2021

Geschreven door: Iris Visser
Artikel door: Paula van Mourik

Een bezoek aan een ziekenhuis kan ook goed aflopen

Even heerlijk wegdromen bij een romantisch verhaal? Dan moet je zeker Bij kennis lezen.

[Recensie] De hoofdpersoon in Bij kennis is Julia Vermeer. Vanwege een ongeval belandt zij in het ziekenhuis en laat ze daar nu net haar oude jeugdliefde Thomas tegenkomen! Omdat Julia flink onder de pijnstillers zit en zichzelf niet is, verklaart zij Thomas haar liefde. Tot overmaat van ramp filmt haar vervelende broer alles wat Julia uitkraamt en zet het filmpje op YouTube waar het een regelrechte hit wordt. Julia kan wel door de grond zakken van schaamte.

Maar na die genante ontmoeting komen Julia en Thomas elkaar steeds weer tegen. Elf jaar geleden waren ze verliefd op elkaar, maar daar kwam toen abrupt een einde aan. Eén ding weet Julia nu zeker, ze zal het niet toelaten dat Thomas haar hart weer breekt…

Bij kennis is het debuut van Iris Visser. Thomas en Julia kennen elkaar sinds hun tienertijd. Elke zomervakantie zagen zij elkaar op een Franse camping. Aan de hand van flashbacks neemt Iris Visser je mee naar die onbezorgde tijd en ben je getuige van de opkomende liefde tussen Thomas en Julia. Tijdens het lezen gingen mijn gedachten steeds terug naar mijn eigen tienertijd en bijbehorende verliefdheden. Een trip down memory lane!

Het verhaal leest zeer vlot weg. Dat komt niet alleen doordat je zo meeleeft met Julia, maar ook door de korte hoofdstukken. Zoals alle feelgoodverhalen is Bij kennis een heerlijk zoetsappige love story. Voorspelbaar, maar who cares? Wat dit verhaal voor mij een extra dimensie gaf, was dat er zoveel droge humor in voorkomt. Regelmatig verscheen er daardoor een grote glimlach op mijn gezicht!