Bloedlijn

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: Felix Francis
Artikel door: Agnes Eikema

Haar broer gelooft niet in haar zelfmoord

[Recensie] Felix Francis is de zoon van welbekend auteur Dick Francis. Samen met zijn vader heeft hij enkele boeken geschreven. Na de dood van Dick Francis heeft Felix het stokje van zijn vader overgenomen en heeft inmiddels twee boeken op zijn naam staan. In beide boeken staan, net zoals bij zijn vader, paardenraces centraal. Bloedlijn is zijn tweede boek.

De tweeling Marc en Clare zijn beide bekend in de Engelse paardensport. Clare als een beroemd en succesvol jockey en Marc als racecommentator en presentator. Wanneer Marc tijdens het becommentariëren van een race waarin zijn zus tweede wordt, valt hem iets op. Bij het terugzien van de beelden ziet hij dat zijn zus de race heeft gemanipuleerd door zich aan het einde in te houden. Ze heeft dus met opzet de race verloren.

Nadat hij zijn zus hiermee geconfronteerd heeft, overlijdt zijn zus uren na hun confrontatie aan de gevolgen van een val van het balkon van een hotelkamer. Iedereen is er van overtuigd dat het zelfmoord is geweest, maar Marc kan er maar niets van geloven. Ondanks het verdriet dat hij heeft om zijn tweelingzus is hij enorm gedreven om de waarheid te achterhalen. Clare blijkt meerdere races opzettelijk te hebben verloren. Waarom riskeerde zij haar carrière?

Vanuit het perspectief van Marc wordt het verhaal verteld. Zijn zoektocht naar antwoorden is boeiend, maar niet echt spannend te noemen. Dit komt voor mij met name door de hoeveelheid jargon dat gebruikt wordt om de lezer uit te leggen hoe de Engelse paardenraces in zijn werk gaat. We lezen tot in het kleinste detail hoe paarden en jockeys worden beschreven, uitgelegd en toegelicht. Een goede aanvulling, mits goed gedoseerd. Voor mij persoonlijk heeft dit de vlotte schrijfstijl van Francis geremd.

Pf

Het verhaal an sich is best goed verzonnen. Het mysterieuze leven dat Clare leidde zorgt voor enkele aangename verrassingen. Zo komt Marc er achter dat ze al een tijdje een affaire had, maar met wie? Verschillende mannen passeren de revue, maar wat Marc nog het meest verbaast is dat hij zijn zus blijkbaar minder goed heeft gekend dan hij dacht. Op een gegeven moment zijn er een handvol mensen een potentiële dader en is het een kwestie tot de echte onthuld wordt. Een soort Christie als het ware 🙂

Bloedlijn is een boek dat vlot leest en Felix is een waardig opvolger van zijn vader, dus de trouwe fans kunnen hun borst nat maken. Voor een eerste kennismaking moet ik eerlijk bekennen dat ik niet helemaal onder de indruk was.

Eerder verschenen op Boekenz