Bloemen met smaak

Zaterdag, 5 februari, 2022

Geschreven door: Anna Koster
Artikel door: Hans Kraak

50 eetbare bloemen en 25 verrassende recepten

[Recensie] Wie weleens een wandeling door de natuur maakt, zal ongetwijfeld genieten van bloeiende bloemen. De meesten zullen ernaar kijken en aan voorbij lopen: “Oppassen ze zouden wel eens giftig kunnen zijn,” maar het is verbazingwekkend hoeveel eetbaars er tussen staat.

De bloemetjes van koolzaad bijvoorbeeld, waar op sommige plekken velden vol van staan. Ze smaken een beetje bitter, maar zijn net als de bloemen van andere planten uit de koolfamilie eetbaar, zoals de bloem van rucola, boerenkool, bloemkool of broccoli.

Ter gelegenheid van de presentatie van het boek Bloemen met smaak, 50 eetbare bloemen en 25 verrassende recepten dit voorjaar, nam Reinout Havinga, hoofd tuin en collectie van de Hortus Botanicus in Amsterdam de aanwezige pers mee op sleeptouw. In zijn botanische tuin in het hartje van de stad kon hij een grote diversiteit aan eetbare bloemen op loopafstand van elkaar laten proeven. “Bitter betekent niet altijd giftig,” zegt Havinga in reactie op het proeven van het koolzaadbloempje. “Ik durf veel bloemen te proeven en te eten, maar ben wel terughoudend met sommige plantengeslachten die als giftig bekend staan.”

De schrijfster van het boek Anna Koster, geeft in haar boek ruim aandacht aan de veiligheid bij het zelf verzamelen van eetbare bloemen. Zijn ze giftig of niet, bespoten of niet? Alles heeft ze zelf al geprobeerd: “Alle eetbare, benoemde bloemen in dit boek, zijn veilig om te eten,” schrijft ze. De lezer hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Stap voor stap legt ze uit wat er allemaal bij het eten van bloemen komt kijken, ze duikt daarbij ook in de geschiedenis rond het eten van bloemen en laat andere bloemenkenners aan het woord over hun favorieten. “Eetbare bloemen zijn een trend,” constateert Koster. En ze stelt ook de vraag: “Waarom zou je bloemen eten?” Waar ze vervolgens met passie antwoord op geeft.

Koster groeide op in een tuindersfamilie en dus tussen de planten. Ze raakte gefascineerd door eetbare bloemen tijdens een diner van eetbare bloemen in Japan. Dat wilde ze zelf ook. Ze begon twintig jaar geleden in haar eigen plantentuin eetbare bloemen te kweken en geeft inmiddels workshops en presentaties rond eetbare bloemen. “Ik zie bloemen als reclameborden voor de natuur,” schrijft ze. “Voor mij zijn eetbare bloemen een manier om natuur te beleven… Bij eetbare bloemen gaat het niet om kwantiteit, maar om de kwaliteit. Eén madeliefje in de soep, één goudsbloemblaadje op een dessert maken het verschil.”

Het draait in het boek dan ook vooral om natuurbeleving en het plezier in het eten van hetgeen je in het veld kunt plukken. Eetbare bloemen vormen geen gezonde maaltijden, over het algemeen bevatten bloemen (kwantitatief) weinig voedingsstoffen en zijn ze niet verzadigend. Voor wie zijn praktische botanische kennis wil vergroten en eens wat meer kleur op zijn bord wil, biedt Koster een gedegen overzicht van veel in onze natuur voorkomende bloemen. Wie het boek koopt krijgt er een geplastificeerde kaart met eetbare bloemen bij die zo het veld mee in kan.

Eerder verschenen op VoedingNu.nl