Boer Boris, een paard voor Sinterklaas

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Ted van Lieshout, Philip Hopman
Artikel door: Demi Stein

Voorlees feest!

[Recensie] Boer Boris is een niet onbekend kinderprentenboek. Een paard voor Sinterklaas gaat natuurlijk om het grote Sint feest. In dit geval is de schimmel van Sinterklaas van de trap gevallen, waardoor hij niet meer mee kan om pakjes rond te brengen. Wie kan dan beter te hulp schieten dan Boer Boris met zijn knol? Algauw komt Boer Boris erachter dat het uitlenen van zijn knol niet 123 gebeurd is. Het paard moet namelijk nog een hoop leren, en dat gaat allemaal niet zo gemakkelijk!

Ted van Lieshout (1955)is een Nederlandse schrijver, dichter, scenarist, illustrator, grafisch ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij werkte als illustrator en grafisch ontwerper voor tijdschriften en kranten. Hij is de laatste jaren met name bekend vanwege zijn Boer Boris boeken. Samen met illustrator Philip Hopman geven ze optredens over Boer Boris. Boer Boris is zo bekend geworden, dat er ook een hele eigen website voor gemaakt is: https://boerboris.nl/

Wat een heerlijk prentenboek. Ik ken zelf geen enkel kind dat niet helemaal gek is van Sinterklaas, dus ik denk dat het voor ieder kind een feestje is om dit prentenboek samen door te bladeren, voor te lezen en om misschien zelf te lezen.

Het verhaal is erg leuk geschreven. Doordat het paard van Boer Boris een hoop moet leren voordat hij Sinterklaas kan helpen, wordt het ook een beetje spannend. Op de tekeningen zie je het paard hard oefenen. Daar wordt ook een stukje humor in verwerkt, zo zie je namelijk ook een koe van Boer Boris die het paard helpt zijn angsten voor de hoogte te overwinnen. De illustraties zijn verder erg mooi, er valt ook veel te beleven op de pagina’s waardoor het een feestje is om er door heen te bladeren. Je ziet namelijk niet alleen het paard van Boer Boris in training, maar je krijgt de hele boerderij te zien en wat de brief van Sinterklaas eigenlijk allemaal teweeg brengt bij alle dieren op de boerderij van Boer Boris.

Dans Magazine

Bij dit boek verwacht ik dat de kinderen het heel leuk vinden om te lezen, het gaat immers om Sinterklaas. Maar omdat de training nogal pittig is en het paard nog nooit over daken heeft gelopen, verwacht ik dat ze het verhaal ook een tikkeltje spannend zullen vinden.

Het boek is overigens ook in dichtvorm geschreven. Dit vind ik erg passend bij het Sinterklaas feest, aangezien we daar al veel prachtige liedjes/dichten voor hebben. Ik verwacht dan ook dat kinderen dit juist mooi gaan vinden. De zinnen lopen prachtig in elkaar over en het vormt een mooi verhaal.

Eerder verschenen op meerboekenblog2