Bon appétit!

Zaterdag, 24 december, 2016

Geschreven door: Francois-Regis Gaudry
Artikel door: Marco Louter

Verslind dit boek! Van voor tot achter, van links naar rechts en niets minder dan dat!

Wellicht wel het leukste kookboek van dit moment, met veel te weinig aandacht in de pers. Ik word er meteen ongelooflijk blij van als ik de cover zie van het boek Bon appétit van Francois-Regis Gaudry. Voorbij de cover blijft de glimlach, van oor-tot-oor. François noemt het zelf Een enigszins ongestructureerde encyclopdie van cuinaire zaken. Blader je door het boek dan kom je ogen en tijd tekort. Zo zou elk culinair boek moeten zijn. Veel visueel, overzichtelijk en weinig tekst als onnodig en veel tekst als need to know. Het is een groot visueel schouwspel, je blijft doorbladeren. Het boek blijft je namelijk verrassen met heel veel en vooral culinaire Franse weetjes. Dit is een boek waar je mee kan aankomen om te geven! Letterlijk ook, ruim 300 bladzijden, groot en van een behoorlijk gewicht. Je hebt echt iets ‘Bon’ in handen.

Foto’s, tekeningen, recepten,  kennis, wetenswaardigheden, tips, smulroutes, culinaire geheimen, warenkennis… alles loopt door elkaar heen maar voelt toch als een geheel. Bijzonder knap gedaan. Het is een boek voor iedereen die bevlogen is van gastronomie in de breedste zin van het woord. Je kunt uit het boek koken, je kunt ook alleen kijken, maar vooral genieten en wegdromen. Een boek dat geest en buik voedt!

Het boek Bon appétit bevat het beste van alles en overal. Je vergroot je productkennis en je leert alles over grote chefs, culinair-historische weetjes, de beste dranken en de bereiding van klassieke gerechten. Wat zijn bijvoorbeeld  wereldwijd de beste wijngaarden? Welke levensmiddelen moet je in de koelkast bewaren en welke juist niet? Hoe bereid je het perfecte ei? Waardoor zijn chef-koks als Pierre Gagnaire, Alain Passard en Auguste Escoffier bekend geworden? Welke smaken gaan goed samen? Welk voedsel zorgt voor een slechte of frisse adem? Je vindt in Bon appétit ook vele recepten. Van couscous en bouillabaisse tot aan variaties voor mayonaise en sushi. Maar, zoals gezegd, alleen het beste van het beste!

François-Régis Gaudry is culinair journalist en redacteur voor L’Express. Hij presenteert op zondagochtend het radioprogramma On va deguster op France Inter. Daarnaast schrijft hij het gastronomische blog Et toque! en is hij auteur van verscheidene boeken over gastronomie.

Eerder verschenen op http://www.kookboekenrecensies.nl/