Bonkie is (niet) blij

Zaterdag, 20 maart, 2021

Geschreven door: Gitte Spee
Artikel door: Katelijne van Alem

“Het is vast allemaal niet zo erg als je denkt”

De auteur en illustrator

[Recensie] Gitte Spee (Soerabaja, 29 december 1950) is een Nederlandse illustratrice van kinderboeken waaronder de series Aap & Mol, Dierendorpje en Meneer Big. Gitte Spee is geboren op Java en verhuisde op elfjarige leeftijd naar Nederland. In 1983 studeerde ze af aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Ze illustreert veel boeken van andere schrijvers, zoals de Duitse Millie-boeken van Dagmar Chidolue. Later begon ze zelf boeken te schrijven. Haar eerste prentenboek was Meneer Big gaat naar de maan.
Haar boeken verschenen ook in het buitenland, waaronder in Zweden, Frankrijk, Duitsland, Amerika, Japan en Korea. Sinds 2012 maakt Gitte geen deel meer uit van De Illustratiestudio in Amsterdam, maar werkt zij vanuit haar atelier in Laren.

Verhaal

Bonkie is verdrietig. Want het lijkt wel of al zijn vriendjes ruzie met elkaar hebben. Wat is er aan de hand? Vos neemt hem mee het bos in. Komt alles weer goed?

Ruzie

Bonkie vindt het niet fijn dat er ruzie is. Heb jij weleens ruzie en hoe vind je dat? Of zie je weleens dat anderen ruzie hebben? Misschien kun je in dit boek tips vinden om te helpen en het op te lossen. Samen komen jullie er weer uit!

Vormgeving

De illustraties zijn erg mooi. Veel details en prachtig kleurgebruik, in de paginagrootte prenten wordt het verhaal mooi verteld.

Het boek is prettig om voor te lezen. Wel gebeurt er best veel op een pagina, dus ik zou zeker even de tijd nemen om het rustig voor te lezen. Er zijn diverse dieren betrokken in wat er aan de hand is, soms is het dan prettig om als ouder(s)/verzorger(s) wat extra uitleg te geven. De ruzie en het verdriet dat daaruit voortkomt loopt namelijk in elkaar door, wat naar mijn idee voor sommige kinderen nog wat lastig te volgen is.

Met wat extra aandacht en tijd, een mooi boek om het thema ruziemaken en elkaar helpen bespreekbaar te maken. En ook eens te praten over wat het met je doet als je anderen ruzie ziet maken. Bonkie is namelijk niet blij doordat er zoveel ruzie in het bos lijkt te zijn. Op een speelse manier kun je zo het thema ‘ruzie/woordenwisselingen’ bespreekbaar maken wanneer dit in de klas of thuis aan de hand is. En dan met name hoe het voor diegenen is die het zien gebeuren.

—

Meneer Big gaat naar de haaien

Aap & Mol op het toverstrand