Box

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Camilla Läckberg, Henrik Fexeus
Artikel door: Denise de Groot

“Om de waanzin te stoppen moeten ze erin mee gaan”

[Recensie] Naarmate het kouder wordt in ons land en het ook steeds eerder donker wordt, ben ik sneller geneigd om er een spannend boek bij te pakken. Toen ik hoorde dat Camilla Läckberg en Henrik Fexeus een nieuw boek genaamd Box zou uitbrengen, wist ik dat deze zeer geschikt zou zijn voor de koude dagen.

Box is een Scandinavische thriller. Scandinavische thrillers staan er om bekend om de plaatsen waar het boek zich in afspeelt, maar ook om onopgeloste zaken, mysterieuze moorden en psychologische ontwikkelingen. Camilla Läckberg is een Zweedse schrijfster en schrijft vooral misdaadromans. Eigenlijk is ze econoom, maar tegenwoordig is ze full time schrijfster. Vier boeken zijn verfilmd.  Henrik Fuxeus is een Zweede mentalist en heeft zijn kennis gebruikt in de samenwerking met Camilla Läckberg. Het is het eerste boek van dit schrijversduo, maar vast niet de laatste.

In Box wordt er een vrouw aangetroffen in een box doorboord met zwaarden. De moord lijkt op een brute goocheltruc. Daarom schakelt inspecteur Mina Dabiri de hulp in van Vincent Walder, mentalist en expert in lichaamstaal en magie. Samen ontdekken ze een verband met eerdere moorden en beseffen ze zich dat er nog meer gaan volgen. Er is sprake van een serieuze seriemoordenaar waarvan elke moord even duister is als de vorige.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van meerdere personen. Zelf heb ik hier geen problemen mee, maar je moet hier wel van houden. Wel vind ik dat alle perspectieven nuttig moeten zijn voor het verhaal. In dit boek is er naar mijn mening veel sprake van overbodige perspectieven. Hierdoor is het boek ook vrij dik. Ook wordt er geschreven vanuit een perspectief die zich afspeelt in het verleden. Als lezer probeer je continue verbanden te leggen aan dit perspectief met de mogelijke moordenaar. Dit vind ik een leuk element aan thrillers. Lukt het jou als lezer ook om de dader te ontmaskeren?

Het is het interessant om uit het perspectief van Vincent Walder te lezen. Hij is mentalist waardoor zijn gedachten heel bijzonder zijn. Hij ziet verbanden tussen mensen die de gemiddelde mens niet op zou vallen. Hij ontdekt ook hints die de dader achterlaat in de moorden.

De uiteindelijke ontknoping is vol actie en razend spannend. Ik heb op dit boek maar één puntje van kritiek en dat is dat de ontknoping best ingewikkeld is. Vincent Walder is heel slim waardoor uiteindelijk alle puzzelstukjes bij elkaar komen, maar ik vind sommige dingen vrij ver gezocht en moeilijk te raden.