Breek me

Zaterdag, 16 mei, 2020

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Boeiende personages

[Recensie] Breek me speelt zich af tijdens en na de gebeurtenissen in Verwoest me (deel 1.5) en wordt weer verteld vanuit het perspectief van Juliette. Juliette is in Omega Point, het verzet tegen het Herstel. Ze leert hier haar krachten te beheersen, maar er zijn genoeg problemen in Omega Point. Juliette krijgt te horen wat voor kracht Adam bezit, een kracht die haar kan maken of breken. Juliettes gevoelens worden van de ene naar de andere kant geslingerd en ze moet belangrijke keuzes maken. Zal ze vechten of zal ze vluchten?

Na Vrees me was ik razend enthousiast geworden over de Shatter me-serie. Zelfs Verwoest me, de novelle vanuit het perspectief van Warner, wist mij te verrassen. Ik ging daarom snel door met het tweede deel in deze serie, Breek me. In dit deel zal Juliette niet alleen breken van de pijn/verdriet/kracht, maar ook vele andere personages. De gevoelens zijn rauw en de emoties van Juliette, Adam en Warner worden duidelijk in de schijnwerpers gezet. Vele hoofdstukken zijn intens en je zult vaak naar je hart grijpen door de fictionele emoties van de personages.

De verhaallijn in Breek me was overweldigend. Het begin van het boek begon wat traag (het boek is ook een enorme pil), maar er komen vele plotwendingen in dit boek waardoor je haren overeind gaan staan en je vaak zal roepen IT ALL MAKES SENSE NOW! Tahereh Mafi wist me met haar verfijnde schrijfstijl vaak te verrassen en hierdoor heb ik enorm genoten van dit boek. In dit boek had ik het idee dat ik vloog, maar ik werd tegelijkertijd door elkaar gehusseld, te pletter geslagen op de aarde en zonk ik naar de bodem van de oceaan. Mafi is echt een meester als het gaat om een gigantische leeservaring!

De personages wisten mij enorm te boeien. Juliette groeit echt in dit boek. In Vrees me was ze nog een angstig en bescheiden meisje, maar in Breek me weet ze steeds meer met beide benen op de grond te staan. Ze leert dat ze sterk moet zijn en moet vechten in de strijd. Niet alleen Juliette maakte een indruk op me, ook Warner en Adam zijn interessante karakters en ik wisselde constant van mening over de twee mannen. Ik wist nog steeds geen hoogte van ze te krijgen, maar dit mysterie maakte het boek ook zo goed. Wie is er nu goed en wie slecht? Wie verdient de liefde van Juliette? Ik weet het nog steeds niet, want Warner en Adam maken het me maar moeilijk. De personages zijn complex en kan je niet in een hokje stoppen, en dat maakt ze zo realistisch.

Het enige nadeel wat ik kon bedenken, was dat de romantische scènes wel wat korter konden. Mafi beschrijft deze scènes wel vol gevoel, maar het duurde naar mijn idee iets te lang. De meeste hoofdstukken zijn rond de zeven à acht pagina’s, maar een romantische scène kon zelfs uitlopen tot twintig bladzijdes. De zwijmelaars onder ons zullen dit geweldig vinden, maar ik had het er wat minder op. Gelukkig wist Mafi de romantiek af te wisselen met conflicten en genoeg actie! Ook waren er wat verwijzingen naar de eerste novelle in deze serie, waardoor ik Verwoest me een must-read vind als je optimaal wilt genieten van deze serie. Ik ga daarom gauw door met de tweede novelle, genaamd Versplinter me.

Eerder verschenen op nerdygeekyfanboy.com

Breek me