Broer

Vrijdag, 7 juni, 2019

Geschreven door: Maurits de Bruijn
Artikel door: Jurgen Timmermans

Broer en broertje

Broer is een roman die stevig verankerd is in het moderne tijdsgewricht. Een roman over de Übers van deze wereld. Een roman over migrantenkinderen en Fransen. Een roman over hard werken en een onzeker bestaan. Een roman over radicalisering en terrorisme. Maihr Guven vat het allemaal samen in een pakkende roman over een migrantengezin in Frankrijk.

[Recensie] Broer is een Uber-taxichauffeur in Parijs. Heen-en-weer door Parijs heeft hij alle tijd zich druk te maken om zijn leven en de wereld. Kortom: gedoe en lange dagen. Hij maakt zich vooral druk om zijn financiële bestaan en zijn naar Syrië verdwenen broertje. Broertje was een verpleger in een Parijs ziekenhuis omdat hij als immigrantenzoon nooit arts kon worden. Zijn dagen bracht hij echter steeds vaker door met zijn moslimvrienden en maakte hij zich steeds meer zorgen om de situatie in Syrië. En op een dag was-ie opeens weg: naar Syrië om daar uit naïef idealisme als verpleger en ongediplomeerd arts te werken voor een islamitische hulpverleningsorganisatie op de rand van terrorisme. Vader en broer blijven onwetend achter. Tot broertje net zo plots weer terug in Parijs is en de problemen nog groter worden.

Broer wordt afwisselend verteld door broer en broertje die het hoofd als tweede-generatie Syrische immigranten in Parijs boven water moeten houden. Terwijl broer gedurende lange dagen door Parijs rijdt vertelt de roman zijn geschiedenis en over zijn relatie met broertje. De broertje-hoofdstukken laten de lezer zien waarom hij – naïef – naar Syrië vertrok en daar in een andere wereld belandde dan hij verwacht had: middenin een vuile oorlog. Er weer weg gaan wordt onmogelijk, behalve op één manier.

De broers laten zien wat overleven is voor immigrantenkinderen in het Frankrijk van nu. Ook hun vader komt in beeld: hij is een traditionele taxichauffeur, zijn taxivergunning hoopt hij voor veel geld te kunnen doorverkopen; het is zijn pensioen. Maar in deze Uber-tijden is een vergunning niet meer nodig; een auto en de app zijn voldoende voor een net zo onzeker bestaan van lange, aaneengeregen dagen. Het verhaal van broertje vertelt nog sterker dan het verhaal van broer de achterstelling van migrantenkinderen: hij had arts kunnen worden, maar niet als migrant in Frankrijk, daar kan hij maar verpleger worden. En even begrijp je wel waarom hij kiest voor het idealisme in oorlogsgebied.

Broer is een scherpe schets van het huidige Frankrijk waarin migranten hard werken en weinig kansen krijgen. Mahir Guven zit hier op het scherpst van de snede en laat zien wat Frankrijk écht is voor de vele migranten(kinderen). Maar ook wat verlokkend is aan Syrië voor naïeve, jonge jongens. En hoe ze dan terechtkomen in oorlogsgebied zonder weg terug. Broer is een rake debuutroman over het nu. Opvallend is ook de taal: strak geformuleerd en doorspekt met slang (en een verklarende woordenlijst). Zowel Mahir Guven als de vertaalster Carolien Steenbergen luisterden tijdens het werken aan de roman naar Franse en Nederlandse rap om de taal en de slang te vatten en dat maakt Broer een overtuigend relaas, ook in vertaling.