Brood uit de pan

Zaterdag, 26 juni, 2021

Geschreven door: Ilona Chovancova
Artikel door: Eva Reinders

Een welkome aanvulling op het broodboekassortiment

[Recensie] Het kan je bijna niet ontgaan zijn: de afgelopen tijd werd er enorm veel gebakken. Meel was in de supermarkt en bij de molens niet aan te slepen en ook alle bakmixen waren wekenlang uitverkocht. We zaten thuis, wilden iets gezelligs doen of haalden bloem in huis voor het geval we niet meer naar de bakker zouden kunnen. Inmiddels zijn de schappen meestal weer gevuld en zullen veel mensen weer minder bakken. Maar voor wie de smaak te pakken heeft of al langer zelf brood bakt, is Brood uit de pan van Ilona Chovancova een welkome aanvulling op het broodbakboekenassortiment.

Brood uit de pan, dat een vertaling is van het Franse Pain cocotte, past in de serie boeken die uitgeverij Becht in Nederland op de markt brengt van het Franse Marabout. Zonder het te weten heb je vast al weleens een van hun boeken gezien of in handen gehad. De succesvolle Groene sapjes-serie komt ervandaan, maar ook de Feestelijke gerechtjes om te delen-titels. Zoals altijd oogt ook Brood uit de pan weer fris en helder. De kenmerkende stap-voor-stapfotografie vind je in het eerste deel met basistechnieken. Fijn zijn ook de foto’s bij de broodrecepten daarna: van elk brood zie je niet alleen de gebakken buitenkant maar ook de binnenkant. Handig om een idee te krijgen van hoe luchtig of zwaar een brood ongeveer is. Het knaloranje pompoen-kerrie- en zwarte inktvisinktbrood ogen bovendien spectaculair.

Het oogt dus simpel in dit boek, maar brood bakken – en dan met name zuurdesem waar we het hier over hebben – is iets waar je wel even op moet oefenen. Zo’n desemstarter maken heb je zo gedaan, maar in leven houden is nog een ander verhaal. Brood goed kneden is ook iets wat je vaker moet doen om te weten wanneer je deeg voldoende elasticiteit heeft ontwikkeld om goed te kunnen rijzen. Geen krachtige keukenmachine in huis? Dan ben je wel even bezig. Acht stappen, van desem activeren tot en met bakken, en gemiddeld 13 tot 25 uur verder word je dan wel beloond met de geur van versgebakken brood: nog steeds hoog in de top-10 van lekkerste aroma’s.

Wat Brood uit de pan uniek maakt, is de stoofpan waarin de broden worden gebakken. Met het deksel erop blijft het tot stoom verdampte vocht uit het brood in de pan. Vervolgens bak je het brood af zonder deksel, zodat de korst mooi krokant wordt.

Zestig recepten voor beginners en meer gevorderde bakkers bevat het boek, plus ruim twintig ideeën om het brood te beleggen. Ook glutenvrij brood komt aan bod en als toegift zijn er een paar niet-broodrecepten met zuurdesem. Denk bij die laatste bijvoorbeeld aan een reuzenpannenkoek of spelttaart met sinaasappel. Iets meer informatie over smaak en textuur was welkom geweest. Nu zit er niks anders op dan hard oefenen en alles zelf uitproberen!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl