Brood, zout, wijn

Dinsdag, 5 april, 2022

Geschreven door: Vonne van der Meer
Artikel door: Agnes Eikema

Over afscheid nemen en opnieuw beginnen

[Recensie] In Brood, zout, wijn zijn zeven verhalen opgenomen over personages waarover ogenschijnlijk niet zo heel veel bijzonders te vertellen valt. In het eerste verhaal lezen we bijvoorbeeld over een vrouw die na het overlijden van haar man haar huis verkoopt. In het tweede verhaal verkoopt een ouder stel hun huis en betrekken een nieuw, hip huis. De man is overtuigd, maar de vrouw houdt van haar huis inclusief alle gebreken. Ze besluit de nieuwe bewoner te verwelkomen met brood, zout en wijn.

“Brood, opdat je in dit huis gezondheid en voorspoed zult kennen. Zout, opdat je leven hier niet eentonig zal zijn. En de wijn heb ik er zelf bij bedacht: dat je hier maar gelukkig mag worden.”

Zo op het eerste gezicht lijken de personages alledaags, maar dan maken ze bepaalde beslissingen in het verhaal waardoor de lezer ineens op scherp wordt gezet. Zo gaat de vrouw uit het eerste verhaal op zoek naar het Jozefbeeldje wat nog in haar oude tuin begraven lag en de vrouw uit het tweede verhaal gaat inbreken. Op deze manier weet Vonne van der Meer haar personages uit hun comfortzone te tillen. Ze doet dit met een fijne dosis spanning maar ook met humor. Ik heb mij bijvoorbeeld bescheurd om de vrouw die een veel te duur zwart jurkje kocht, er niet meer uit kon komen ondanks haar verschillende strubbelingen in de paskamer.

De grens over gaan
Ik las dat iemand deze situaties als ‘grenssituaties’ bestempelde en ik kan mij er wel in vinden. Vonne van der Meer weet namelijk haar personages net over het randje van fatsoen te duwen. Ze steken bewust hun grens over, terwijl de lezer en vooral ook zijzelf dit nooit van zich hadden gedacht. Gelukkig maar, want het geeft de verhalen extra schwung: een fijne, spannende wending die leidt tot onverwachte en absurde situaties.

Wat ik ook mooi vond is dat eerdere personages in een ander verhaal weer terugkomen, zodat je kunt lezen hoe het ze is vergaan. Ondanks het feit dat ik niet veel verhalenbundels lees, heb ik erg genoten van Brood zout wijn. Wat is Vonne van der Meer toch een fantastisch auteur!

Eerder verschenen op Boekenz

Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen

Warme rug/Zo is hij/Spookliefde