Buiten zinnen

Zaterdag, 26 januari, 2019

Geschreven door: Mel Wallis de Vries
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Schokkend einde

[Recensie] Eva is bij de begrafenis van haar oude beste vriendin Karlijn. Een tijdje terug is Karlijn aangereden door een auto en Eva is er kapot van. De laatste keer dat de twee meiden elkaar hadden gesproken, hadden ze namelijk ruzie. Eva heeft het moeilijk en ze krijgt uiteindelijk de dagboeken van Karlijn in bezit. Karlijn blijkt een goed leven te hebben gehad, maar ze heeft enorm veel nachtmerries over een man die in haar kamer is en haar aanraakt. De dromen worden steeds erger en Karlijn denkt gek te worden, maar misschien is er wel meer aan de hand… Zal Eva misschien dit mysterie op kunnen lossen, of wordt ze er zelf het slachtoffer van?

Dit boek heeft een enorme vaart en leest (waarschuwing: Flauwe woordgrap) als een trein (haha, leuk Joost, je las een boek in de trein, wat een humor)… Net als in Vals ging ik met gemak door het boek heen en bleef ik maar lezen omdat ik graag wilde weten hoe het verhaal zal aflopen. Ook hier is de spanning om te snijden! Naarmate het verhaal vorderde, wilde ik ook steeds sneller lezen zodat ik wist wat er aan de hand was. De situatie waar Karlijn en Eva zich in bevinden is namelijk heel mysterieus en als lezer heb je totaal geen idee wie of wat het kan zijn. Vele theorieën komen als lezer bij je op, maar waarschijnlijk heb je het niet bij het rechte eind…

Mijn speurneus had ik goed opgezet en daardoor heb ik veel personages uit het boek verdacht van de nachtmerries van Karlijn, maar puntje bij paaltje werd ik compleet verrast door het einde. Ik had het totaal niet zien aankomen en daardoor heb ik echt nog lang geschokt voor me uit staan staren. In Vals wist ik de dader te vinden, maar bij dit boek was ik stomverbaasd.

Ook de personages vond ik best aangenaam om over te lezen. Eva is een verlegen meisje en daardoor krijg je veel sympathie voor haar, vooral omdat haar oude beste vriendin is overleden. En hoewel Karlijn overkomt als een populair meisje, krijg je toch medelijden met haar nachtmerries, hoewel haar verhouding met Joost (ja, een naamgenoot in een boek van Mel Wallis de Vries, maar ik kon alleen de overeenkomst zien dat we allebei studeren) haar wel wat oppervlakkig maakt, maar ze is daardoor wel een typisch naïef pubermeisje.

Buiten Zinnen is een sterke jeugdthriller waardoor ik nog nieuwsgieriger ben geworden naar de andere boeken van Mel Wallis de Vries. Haar boeken zijn tot nu toe heel spannend en ik ben benieuwd of ik in andere boeken ook de dader niet zou kunnen ontdekken. Een boek wat je dus niet kan laten liggen, ik kijk uit naar meer Mel Wallis de Vries!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com