Buitenspel

Zaterdag, 15 juni, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Bart Deckx

Jeugdthriller in voetbalsfeer

Margje Woodrow (1975) behoort al enkele jaren tot de top van de jeugdauteurs in Nederland en Vlaanderen. Met boeken als Kater en Verwoest kon ze duizenden jongeren bekoren. Voorjaar 2019 verscheen Buitenspel, een jeugdthriller die zich afspeelt in de voetbalsfeer.

[Recensie] De voetbalclub van Jimmy en Nynke organiseert een trainingsweekend. Tijdens het nachtspel in de bossen wordt Mattias, een van de spelers, dood aangetroffen. Een scherpe tak doorboorde zijn hals. Medespeelster Soraya wordt vermist, al wordt zij al snel – compleet overstuur – teruggevonden. Wie is de dader? Langzaam krijgt de lezer meer informatie. Zo blijkt Mattias niet enkel de populaire speler te zijn, maar heeft hij ook een lelijke kant. En welke rol speelt Jimmy? Bij de herdenking van het overlijden van Mattias dreigt er opnieuw een slachtoffer te vallen, waarop het verhaal pas echt in een stroomversnelling komt.

Het boek is simpel opgebouwd. Elk hoofdstuk is geschreven vanuit het perspectief van Jimmy of Nynke. Hier en daar vinden we gekleurde pagina’s terug. In deze tussenstukjes horen we de moordenaar zelf aan het woord. Zeker in het begin van het boek is dat nog wat verwarrend, maar in het plot drijven deze stukjes de spanning hoog op.

Wie aan een boek begint, lees natuurlijk eerst de achterflap. Je weet dat er een moord zal gepleegd worden… en zo ga je als lezer al op zoek naar een dader, voor er sprake is van een misdaad. Elke gebeurtenis, elke zin, elk detail kan verdacht zijn. Wie is de moordenaar van Mattias? Waarom? Een hele schare personages komt in aanmerking: een misnoegde trainer, een medewerker van de club waarover al lang geroddeld wordt, jaloerse vrienden… De zoektocht naar de dader is natuurlijk de sterkte van een thriller, en dat is met Buitenspel niet anders. Iedereen is verdacht!

Schrijven Magazine

De moordenaar schrijft zelf in een van de tussenstukjes: “Het is net een Netflix-serie. Alle ingrediënten zitten erin. In de laatste aflevering wordt de dader meestal ontmaskerd en gepakt. Dat mag in mijn geval niet gebeuren. O, echt niet!” Dat is meteen ook het oordeel over dit boek: alle ingrediënten van een thriller zijn aanwezig, maar in de eerste 120 bladzijden missen we toch wat vaart in het verhaal. De spanning stijgt wel even na de moord op Mattias, maar daarna valt het boek te lang stil. Pas laat word je voortgedreven, wil je weten wie de dader is en kan je niet meer stoppen met lezen. Buitenspel is dan ook een degelijke jeugdthriller, maar niet het beste werk van Margje Woodrow.

O ja, de dader wordt wel degelijk ontmaskerd en gepakt.

Voor het eerste gepubliceerd op De Leesclub van Alles