Café De laatste druppel

Zaterdag, 4 december, 2021

Geschreven door: Nicki Thornton
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Een zwartgeblakerd spoor en een mogelijk dodelijk slachtoffer

[Recensie] Café de Laatste Druppel is het derde deel van Sep Seti. De pechvuurtoren is het tweede deel en Hotel de laatste kans is het eerste deel van deze reeks. De boeken vormen ieder een zelfstandig avontuur maar de verhalen staan niet los van elkaar.

Sep komt in het eerste hoofdstuk van het boek aan in Egriaheim, een van de stadjes waar een groep tovenaars woont.  En omdat Sep voorbestemd is om tovenaar te worden (daar is hij sinds kort van overtuigd, anderen al langer), is dit de stad waar hij naar toe is gestuurd. Om te oefenen, want hoewel hij het heel graag wil, het toveren lukt hem nog steeds niet best. En dat terwijl hij niet veel tijd meer heeft voordat hij de Proeve van Bekwaamheid, het magische examen, moet afleggen, een maand maar. Hij gaat daarom in opleiding bij een magister, die hem moet klaarstomen voor zijn examen.

Maar zodra hij er is, gebeuren er al mysterieuze dingen. Zo zakt voor het café De laatste druppel, waar hij bij aankomst zijn goede vriendin Angelique Strick (die ook in de vorige twee boeken een rol speelde) ontmoet, ineens een meisje in elkaar op de straatstenen. Het is Mirthe Roest, ze lijkt dood te zijn. Komt het door de mislukte toverspreuk van Sep? Nachtschaduw, de eigenzinnige kat van Sep, lijkt dat te denken.

Het gebeuren met Mirthe Roest echter nog maar het begin van een hele reeks mysteries die Sep op een gegeven moment aan de goede bedoelingen van zowat iedere inwoner van Egriaheim doet twijfelen. Wat is er toch met Mirthe gebeurd? En is ze nog te redden?

Om het mysterie op te lossen werkt Sepp ook in dit deel van het Sep Seti-mysterie weer nauw samen met Angelique, Inspecteur Tingieter en Nachtschaduw. Gaat het Sep lukken, ondanks de mysteries die hij moet oplossen, toch nog zijn Proeve van Bekwaamheid te halen?

Ook van dit derde deel van het Sep Seti-mysterie heb ik weer genoten. Auteur Nicki Thornton weet gedurende de reeks, de karakters van de verhaalfiguren overtuigend consistent weer te geven en daarbij de spanning in de reeks prima te bewaren. Ieder deel vertelt daarbij een eigen uniek verhaal, met een paar verhaallijnen die subtiel terugkeren in alle delen. Knap werk. Fijn om te lezen!

Café De laatste druppel

De pechvuurtoren