Caraval

Zaterdag, 10 oktober, 2020

Geschreven door: Stephanie Garber
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een verhaal vol magie

[Recensie] Scarlett en Donatella zijn zussen van elkaar en worden haast geterroriseerd door hun strenge vader die Scarlett uithuwelijkt. Ze wonen op een kleine eiland en wanneer de knappe Julian verschijnt, kunnen ze een uitweg krijgen. De voorstelling Caraval komt eraan, een spel van vijf nachten waarin de winnaar een wens in vervulling kan laten brengen. Dit is een gevaarlijk spel waarin je niet weet wat werkelijkheid is en wat fantasie. Donatella is verdwenen als Scarlett aankomt op het eiland, dus het wordt haar missie om haar zusje te redden.

Caraval leek me al een hele lange tijd een tof verhaal dat ik zeker zou kunnen waarderen. Zou het eerste deel mijn verwachtingen overtreffen?

Caraval is een magisch verhaal dat me wat deed denken aan Alice in Wonderland. Scarlett moet haar zusje weten te vinden en belandt in een spel waar ze niet weet wie en wat ze kan vertrouwen. Caraval is een voorstelling vol magie en daardoor is het verhaal erg mysterieus. Scarlett leert vele spelers en inwoners van Caraval kennen en iedereen wil een prijs tegen hints om het spel te winnen. Deze prijzen zijn niet uit te drukken in geld. Zo kan je informatie krijgen door je laatste leugen te vertellen, of je kan verder komen door iets op te geven. Elk personage weet je te betoveren en zorgt juist voor een onverwachts pad die je als lezer kan bewandelen. Dit boek is echt een uniek avontuur vol mysterie, hier kon ik zo van genieten!

De schrijfstijl van Stephanie Garber is ook magisch. Ze sleept je met gemak mee in het verhaal en weet je keer op keer te verrassen. Haar personages zijn indrukwekkend en ik kon dit boek haast niet wegleggen. Doordat de wereld van Caraval niet compleet werkelijkheid is, weten de personages je te intrigeren omdat je niet weet wat nou echt is. Scarlett heeft er ook moeite mee om fantasie en realiteit te scheiden. Ze is zelf vrij voorzichtig en wil liever niet grote risico’s nemen en bepaalde deals van bewoners aannemen. Ik had ook het idee dat zij niet het spel speelde, maar dat het spel haar leidde naar de volgende hints. Ik vond haar een erg fijn personage, want ze werd steeds sterker en wist steeds beter wat ze nou in haar leven wilde.

Schrijven Magazine

Caraval is een geweldig verhaal vol magie, mysterie en hele bijzondere personages. Het is een verhaal vol mooie plotwendingen, bijzondere deals en sprekende personages die je nooit volledig kan peilen. Dit is zeker een aanrader voor de fans van Alice in Wonderland, aangezien je belandt in een magische wereld waar alles kan gebeuren. Het einde zorgde voor veel mogelijkheden voor het volgende deel, dus ik kan niet wachten om deze te lezen! Sterker nog, ik heb het vervolg al snel opgepakt toen ik klaar was met Caraval. Yaltival wordt echt een feest, want dan kunnen we Stephanie Garber ontmoeten en meer te weten komen over deze geweldige trilogie.

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy