Carluccio

Zaterdag, 12 oktober, 2019

Geschreven door: Antonio Carluccio
Artikel door: Esther Out

Zijn beste Italiaanse recepten

[Recensie] Er zijn ons de afgelopen periode aardig wat groten uit de culinaire wereld ontvallen. Eén daarvan was de Godfather van de Italiaanse keuken, Antonio Carluccio.

Antonio Carluccio is in de jaren ’80 in London terecht gekomen en werd daar bekend als een groot pleitbezorger van de pure en eerlijke Italiaanse keuken. Niet in de laatste plaats omdat hij veelvuldig kokend op tv verscheen en natuurlijk omdat zijn restaurant de plek was waar het allemaal begon voor Jamie Oliver.

Dit omvangrijke boekwerk is een herdruk van het boek dat verscheen in 2013 en het bevat zo’n 300 van Antonio Carluccio’s beste recepten. Er is zorg besteed aan dit boek, dat zie je aan alles. De vormgeving is eenvoudig, zonder veel schreeuwerige kleuren en met een mooi en rustig lettertype.  Het past daarom zo goed bij de Italiaanse keuken die bekend staat om de in het algemeen redelijke eenvoudige gerechten zonder veel opsmuk. De smaak komt immers van de pure en verse producten die van zichzelf zoveel smaak hebben dat opsmuk niet nodig is. Precies de reden waarom ik zo van deze keuken houd.

In het voorwoord van de auteur staat onder andere: ‘Toch vind ik dat veel chefs – Italiaanse zowel als niet-Italiaanse – tegenwoordig nogal knutselen aan de recepten. Ik heb geen idee wat de reden daarvoor is. Wat mij betreft hoeven Italiaanse gerechten niet veranderd te worden; ze moeten alleen op de juiste manier worden klaargemaakt, en met goede en authentieke ingrediënten.’ Zegt deze quote niet alles zegt over Antonio Carluccio, de chef? Wat goed is, is goed en blijf er verder dan vooral van af!

In dit boek vind je een vrij traditionele indeling naar soort gerecht. Ik zou trouwens ook niet weten hoe je anders een overzichtelijk geheel zou krijgen. Wel anders dan anders is dat salades en soepen een eigen hoofdstuk hebben. Ook groenten hebben een eigen hoofdstuk. Ik pik een paar voorbeeldjes van recepten uit de verschillende hoofdstukken, om je een idee te geven van de inhoud. In het hoofdstuk antipasti vind je bijvoorbeeld spinazieballetjes (polpettine di spinaci), frittata met kardoen en  ham (frittata di cardi e prosciutto) en aardappel tonijnkoekjes (polpette di tonno e patate). Bij het hoofdstuk over pasta tref je bijvoorbeeld aan brede pastalinten met voorjaarssaus (pappardelle con frittedda) en linguine met kreeft (linguine con aragosta). In het hoofdstuk over vlees onder andere een Goddelijk uitziende kip uit de oven met rozemarijn en knoflook (pollo al rosmarino e aglio) en in het hoofdstuk ‘Dolci’ taart met vruchtenjam (crostata di cugna), hazelnoottaart (torta di nocciole) en polentakoekjes (biscotti di polenta).

Dit prachtige verzamelwerk van Antonio Carluccio geeft een mooi en gevarieerd beeld van wat de man betekend heeft voor de culinaire wereld en voor de Italiaanse keuken in het bijzonder. Al deze recepten zijn op een andere plek al eens verschenen, maar zo gebundeld is het een mooi werk dat een plekje verdiend in de keuken van liefhebbers van Italiaans eten.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl