Chaos

Zaterdag, 11 november, 2017

Geschreven door: Patricia Cornwell
Artikel door: Sandra Veltmaat-Herklots

Kay Scarpetta, als elk detail telt

[Recensie] Chaos is alweer het 24e deel in de reeks rond de vrouwelijke patholoog-anatoom Kay Scarpetta. In deze thriller draait het om een jonge vrouw die overlijdt tijdens een fietstochtje langs de rivier de Charles in Cambridge, Massachusetts. Geen natuurlijke dood, concludeert Kay Scarpetta. Beter gezegd: een heel mysterieuze dood. Het lijkt alsof de jonge vrouw door de bliksem is getroffen terwijl er geen onweer was. En ook raar: politieagent Pete Marino en Kay’s echtgenoot, FBI-agent Benton Wesley ontvangen vreemde telefoontjes, naar verluidt van Interpol. En dat is vreemd: want waarom zou Interpol interesse hebben in deze zaak? Al gauw blijkt er een verband met de gedichten van ene Tailend Charlie die Kay al meer dan een week stalkt. Helaas is deze stalker op geen enkele manier te traceren. En het wordt nog erger: er valt een tweede dode. Als Kay het tweede slachtoffer onderzoekt, vindt ze een substantie die niet op aarde bestaat… Scarpetta’s eigen geloofwaardigheid en professionaliteit komen onder vuur te liggen.

Privé en werk

Wat ik bijzonder vind aan deze reeks is dat het privéleven van Kay en haar werk als patholoog-anatoom door elkaar loopt. Regelmatig worden Kay en haar familie geconfronteerd met de nadelen van het werken met de politie, zoals een psychopaat die geobsedeerd is door Kay en haar familie en die veelvuldig terugkeert in deze reeks en ook in dit boek weer een link heeft met de gepleegde moorden.

Hoe dan ook: Chaos is een echte Cornwell: ingenieus, spannend en met verrassende wendingen. Het verhaal begint erg traag doordat er veel aandacht is voor gedachten, overpeinzingen, opsporingsmethoden en medische termen. De spanning laat lang op zich wachten. Ik ben al jaren gecharmeerd van de boeken over dr. Scarpetta en ik moet zeggen: ondanks de traagheid weet nummer 24 nog steeds te boeien. En dat is best speciaal.

Over de schrijver

“Patricia Cornwell heeft een hoofdpersoon gecreëerd die zo echt is, zo gedreven en zo authentiek, dat lezers vergeten dat Kay Scarpetta gewoon bedacht is door een auteur”, aldus USA Today. De reeks rond Kay Scarpetta is de bestverkochte thrillerserie van de wereld en werd bekroond met de Edgar Award en de Gold Dagger Award.