Cinderella Is Dead

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Kalynn Bayron
Artikel door: Willemijn Gigase

Assepoester in een feministisch jasje

[Recensie] Het verhaal speelt zich af in een wereld dat veel waarde hecht aan het sprookje van Assepoester. Het is alweer 200 jaar geleden dat Cinderella haar prins ontmoette en tegenwoordig moeten alle meisjes haar verhaal uit het hoofd leren. Als ze oud genoeg zijn moeten ze, net zoals Cinderella, naar het koninklijke bal. Hier kiezen alle vrijgezelle mannen een bruid uit.

Voor Sophia is de tijd aangebroken dat zij op het bal verwacht wordt, maar ze wil niet gekozen worden; ze ziet dat vrouwen overal slecht behandeld worden door hun mannen. Daarnaast valt Sophia op vrouwen en is ze verliefd op haar vriendin Erin. Het keurslijfje past haar niet, maar lukt het Sophia om het corrupte systeem te doorbreken?

Hertelling van Assepoester
Het boek is een hertelling van Assepoester en combineert meerdere benaderingen. Van oudsher hebben sprookjes een donker randje en Kalynn Bayron leunt dan ook meer naar het originele sprookje dan de bekende Disney-versie. Ze heeft een grappig, maar vooral simpele schrijfstijl waar je snel in kunt verdwijnen. The Poison Heart.

“We are all trapped here, our stories already written”

Personages
Het hoofdpersonage, Sophia, is heel interessant. Ze heeft een sterk karakter en weigert zich te buigen naar de samenleving die haar niet accepteert zoals ze is. Vanaf de eerste pagina is het duidelijk wat Sophia overal van vindt en hier wijkt ze ook niet meer vanaf. Een aantal bijfiguren missen wat diepgang, het boek had dan ook wel wat langer gemogen. Zonder namen te noemen (Erin!) zijn sommige personages erg irritant, maar dit komt door de wereld waarin ze zijn opgegroeid. Andere karakters hebben een hele rijke en mooie geschiedenis. Naarmate het avontuur met Sophia vordert komen er nieuwe karakters aan het licht die de boel weer een beetje in de war gooien.

Verschillende thema’s
Gender normen, schoonheidsidealen, ongelijkheid en heteronormativiteit, het is maar een greep uit de onderwerpen die langskomen. Het boek past perfect binnen actuele thema’s en is daarnaast heel makkelijk geschreven waardoor jonge lezers dit boek ook makkelijk op kunnen pakken. De manier waarop Bayron dit op papier heeft gezet is erg indrukwekkend, maar sommige stukken zijn lastig om te lezen. Het geeft stof tot nadenken over het sprookje dat we kennen en hoe, als je beter kijkt, het misschien toch geen ‘dream come true’ is. Na een sprookjesachtig begin verloopt het middenstuk wat traag. Het einde compenseert dat, maar het past niet helemaal in het straatje van de zware thema’s binnen het verhaal. Het wordt allemaal iets te ‘netjes’ afgerond voor zo’n lastige situatie.

“Be very careful what you ask for. Because you just might get it.”

Uniek
Een fantasieverhaal, gebaseerd op een sprookje, vol met problemen die we kennen uit het echte leven. Een goed recept voor een intrigerend YA-verhaal. De wereld is erg goed geschreven en de verschillende wendingen houden je op het puntje van je stoel. Cinderella is Dead is een aanrader voor fans van hertellingen van sprookjes en YA/fantasy. De diepere lagen in het verhaal zijn heel interessant en Kalynn Bayron weet het grappig en goed geschreven op iedereen over te brengen.

Eerder verschenen op willemijngigase.com