Circusnacht

Zaterdag, 25 september, 2021

Geschreven door: Mattias De Leeuw
Artikel door: Jaap Friso

Op de hand van de clown naar het circus

[Recensie] Op de openingsprent zien we een meisje in haar slaapkamer met een bakje eten een hond lokken, die door het open raam naar binnenkomt. Wie goed kijkt, constateert dat het meisje een fascinatie heeft voor bepaalde spullen: hoepels, (jongleer)ballen, een trommel en aan de muur hangt een opvallende poster van een clown. Er staat trouwens ook een exemplaar van  een van de vorige tekstloze prentenboeken van Mattias de Leeuw (De Steltenloper)  op de kast. In Circusnacht werkt De Leeuw een magisch droomverhaal uit over een meisje dat verlangt naar het circus.

Het meisje oefent circuskunstjes met de hond, ze jongleren en doen aan acrobatiek,waarna het meisje in slaap valt en het hondje op een idee is gebracht en naar het circus rent. Het meisje weet zich zonder hondje geen raad want haar knuffeldieren hebben geen zin in dat circusgedoe. Uitgeput valt ze opnieuw in slaap in het raamkozijn waarna de clown van de poster tot leven komt en haar naar het circus brengt. Daar worden de prenten heel groot en gebeurt er van alles in het circus met paarden, olifanten en beren, trapezes en  brandende hoepes, en eenwielers. Het meisje gebruikt de pierrothoed van de clown als kostuum en doet overal aan mee en kan alles en wordt volledig opgenomen in de groep en de acts. Nadat ze naar huis is gebracht wordt ze wakker alsof er niks is gebeurd. Dat lijkt zo, wie goed oplet zie dat er wel degelijk iets is veranderd op haar kamer.

De Leeuw speelt op brijante wijze met verbeelding, werkelijkheid, droom en fantasie waarbij het een slimme keuze is om voor de gebeurtenissen op de kamer van het meisje twaalf kleine plaatjes per pagina te gebruiken. In die stripvorm wordt een verhaal in het verhaal verteld waarmee het tekstloze prentenboek heel geschikt wordt om uit voor lezen. Die plaatjes roepen de woorden als vanzelf op. Zijn streperige en dynamische tekenstijl leent zich voor prenten die veel beweging en actie suggereren en er zitten veel slimme details in verscholen. Net als in De Steltenloper ontdek je bij herlezing steeds weer nieuwe dingen

Circusnacht is in vele opzichten een magisch boek. Alleen al de prent (zie hieronder) waarop het meisje op de hand van de clown naar het circus wordt gebracht, is er éen om in te lijsten en te koesteren. De meeste dromen zijn bedrog? Dat kan zo zijn maar het is niet van belang. Het meisje is een nachtje in het circus geweest. Punt.

Eerder verschenen op JaapLeest