Cocktailkenner word je zo

Zaterdag, 13 april, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Esther Out

Ouderwetse klassiekers, nieuwe hippe ontdekkingen of alcoholvrij

[Recensie] In 1988 kwam de film Cocktail met in de hoofdrol Tom Cruise uit en ik denk dat ik die film (met vriendinnen) een keer of vijf gezien heb.  Vooral de scenes in de bar spraken me aan en cocktails hebben dan ook altijd die tropische uitstraling voor mij gehad.

Iedereen drinkt wel eens een cocktail. En dat is niet zo raar, want er is voor elk wat wils. Ouderwetse klassiekers, nieuwe hippe ontdekkingen of alcoholvrij? Het kan allemaal. Net als bij koken kun je in het mixen van cocktails veel creativiteit kwijt. Je moet alleen weten wat goede combinaties zijn en in welke verhoudingen een bepaalde smaak werkt. En dat lees je allemaal in Cocktailkenner word je zo van Mickaël Guidot.

In het boek lees je over mixologie, de kunst van het mixen, en mixologen, bartenders die gespecialiseerd zijn in het creëren van nieuwe cocktailrecepten. Verder lees je over de verschillende cocktailcategorieën en wordt de geschiedenis van de mixologie verteld. Wist je dat de oudst bekende cocktail is gecreëerd in 1803? Het is de Mint Julep, die wordt gemaakt van bourbon, suikersiroop en een takje munt. Het recept vind je op pagina 164 van dit boek. Het woord mixoloog komt voor het eerst voor in een boek uit 1856 en het eerste boek dat cocktailrecepten bevat stamt uit 1862 (The Bar-Tender’s Guide van Jerry Thomas).

Om zelf cocktails te maken heb je wat spullen nodig. In het boek vind je een handige lijst met benodigdheden, zoals een shaker, een barmaatje en een barzeef. Verder lees je over soorten glazen en welke functie ieder glas heeft. Vanaf hoofdstuk 2 lees je hoe je te werk moet gaan als je zelf cocktails wilt maken. Je moet smaken leren begrijpen en bij de keuze voor een bepaalde cocktail rekening houden met het tijdstip van de dag, hoe warm of koud het is en de precieze verhouding van de ingrediënten. Dan lees je over de basisregels, hoe je moet mengen in de shaker en hoe je moet mengen in een glas. Je leest over bitters, vruchtensap en frisdrank, likeuren, siropen en het gebruik van fruit en groente.

Foodlog

En dan krijg je de wereld aan cocktailrecepten. De Black Velvet, de Mojito, de Old Cuban, de Whisky Sour, de White Lady… you name it. Het staat er allemaal in. Met de geschiedenis, welk type cocktail het is, op welk moment van de dag je het ’t beste kunt drinken en in welk glas je het ’t beste kunt serveren.

Hou je niet van cocktails, dan moet je dit boek vooral laten liggen. Hou je wel van cocktails en lijkt het je leuk om er iets meer van te weten en ze zelf ook thuis te maken, dan is Cocktailkenner word je zo hét boek dat je in je kast moet hebben staan.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl