Dagboek uit de rivier

Zaterdag, 23 september, 2017

Geschreven door: Frederik Baas
Artikel door: Sandra Veltmaat-Herklots

Verdwijning uit het dorp

[Recensie] Op de achterflap van dit boek staat ‘een subtiele, ingenieuze thriller’. Klinkt veelbelovend! Het boek gaat over Barbara en haar zoon Rens van zeven die na een aantal moeilijke jaren en een vechtscheiding op vakantie gaan met haar nieuwe vriend Robbert. Robbert is uitgever en een van zijn schrijvers woont in de Ardennen. Deze schrijver werkt al een paar jaar aan zijn tweede roman, maar dat wil niet zo vlotten. Zijn debuutroman was een megasucces en Robbert verwacht dan ook veel van het tweede boek. De schrijver is gefascineerd door de verdwijning van een meisje uit het dorp.

Speurtocht

Robert en Barbara bezoeken de schrijver (zijn naam blijft onbekend) in zijn huis. Het klikt tussen Barbara en de schrijver. En als Rens dreigt zich te gaan vervelen, besluiten ze samen een spel te verzinnen. Een speurtocht die onschuldig begint, losjes gebaseerd op de verdwijning van het meisje uit het dorp. Tijdens het zwemmen gooit Barbara stiekem door haar geschreven papiertjes in de rivier, het lijken fragmenten uit een dagboek van een vrouw die opgesloten zit. Rens vindt de papiertjes en is gelijk geboeit. Zijn deze fragmenten soms van het vermiste meisje? Hij bijt zich vast in de aanwijzingen en gaat samen met Barbara en de schrijver op zoek naar het meisje.

Dagboek uit de rivier is geschreven vanuit het perspectief van de schrijver. Er zit weinig dialoog in het boek, behoorlijk wennen in het begin. Het boek kabbelt wat voort, maar aan het einde komt er gelukkig wat meer spanning en tempo in het verhaal. En dan is er ook nog een plottwist die het boek heel verrassend laat eindigen. Ik ben het met de flaptekst eens: inderdaad dit boek is subtiel en ingenieus.

Yoga Magazine

De auteur

Achter de naam Frederik Baas gaat Jan van Mersbergen schuil. Dagboek uit de rivier is zijn thrillerdebuut.