De 90ste verjaardag van Louis van Roosgaarde

Zaterdag, 18 mei, 2019

Geschreven door: Jan Terlouw
Artikel door: Jacqueline Stil

Spannende familieroman van Jan en Sanne Terlouw

[Recensie] Als eerste vind ik het een enorme eer om een boek te recenseren van zo’n icoon als Jan Terlouw, en natuurlijk van ook zijn begaafde dochter Sanne. Als kind las ik al boeken van hem. Ik heb geprobeerd om te ontdekken welke delen in De 90ste verjaardag van Louis van Roosgaarde door hem zijn geschreven en welke door haar, maar daar kon ik niet achter komen. Wel denk ik dat de verwijzingen in het boek naar actualiteiten, zoals het omslaan van de Herald of Free Enterprise, of de vuurwerkramp in Enschede, door Jan zijn geschreven.

Waar gaat het boek over? Ik kon het niet laten om een stamboom te maken, omdat er 26 familieleden worden beschreven. Bijna ieder hoofdstuk verhaalt over een andere persoon, en inderdaad ieder hoofdstuk begint met een getekend portretje van de hoofdpersoon in dat hoofdstuk. Deze portretjes zijn in kleur weergegeven op de binnenkant van de kaft, terwijl de voorkant eigenlijk alleen tekst bevat.

Opa Louis van Roosgaarde is de pater familias waarom alles draait. Hij is oud-minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken en is de eigenaar van landgoed Roosgaarde, dat nu bewoond wordt door zijn kleinzoon Roberto. Deze is van plan een groot feest te geven op de Roosgaarde ter ere van de 90ste verjaardag van zijn opa.

Omdat het landgoed erg vervallen is, in slechte staat en ook ver weg van de woonplaatsen van de andere familieleden, stelt tante Josefien voor om het ergens anders te houden. Dat wil Roberto niet en hij gaat door met zijn plannen om het landgoed zoveel als mogelijk is op te knappen.

We switchen van hoofdpersoon naar hoofdpersoon en leren Kiki kennen, het andere kleinkind van opa Louis. Zij lijdt aan anorexia. Trude en Jente worden geïntroduceerd, een ex-geliefde en bastaarddochter van Diederik, de zoon van Louis. Diederik is getrouwd met Marlene, en zij hebben vier kinderen. Kiki, Roberto, Harko en Aernout. Aernout is een oogarts en is dat geworden omdat zijn broer Harko een oogziekte heeft. Hij maakte dat van dichtbij mee.

Josefien is de zus van Diederik, die getrouwd is geweest met Jaap en met Ambroos. Frits is oudoom, ofwel broer van Louis, en is getrouwd met de Zuid-Afrikaanse Anne de Wet. Hij heeft zoon Gert en kleinkinderen Daniel en Myrthe, welke weer de kinderen Esther en Basje hebben. Aernout heeft zoon Kees en Harko met zijn ex Stans hebben samen dochter Jessica.

De lezer leert alle personages goed kennen gedurende het boek. Ze zijn zo beschreven dat men zich tijdens het lezen niet steeds hoeft af te vragen wie wie is. Iedere personage heeft zijn eigen achtergrond, gevoelens en gedragingen. Wat opvalt, is dat er wel drie bastaardkinderen zijn in de familie, bij drie verschillende personen. In de loop van het boek leren zij elkaar kennen. Sommigen willen meewerken aan het feest, sommigen niet. Of het uiteindelijk doorgaat is de vraag, omdat er een groot geheim wordt onthuld. Kan er dan nog wel een feest gegeven worden?

De 90ste verjaardag van Louis van Roosgaarde leest prettig en leidt de lezer door de gedachtewereld van de hele familie en de personen waarmee zij te maken krijgen. Zij verzoenen zich met hun afkomst en hun verleden en gaan warm met elkaar om. Het vertelperspectief is de alwetende verteller, die iedereen introduceert. Door het lezen begon ik te houden van deze familie, en ik vond het moeilijk weer afscheid van hen te nemen. Het boek viel mij zeker niet tegen, en ik hoop beslist dat er nog meer boeken verschijnen van dit schrijversduo.