Woensdag, 6 april, 2016

Geschreven door: Bruijn, Maurits de
Artikel door: Bordewijk, Johan

De achterkant van de zon

De blonde Marokkaanse

De achterkant van de zon is het tweede boek van Maurits de Bruijn. Onderwerp van het verhaal is Malika, ofwel Mariah Carey zoals haar stiefbroer en hoofdpersoon Soufjan haar noemt. Haar echte Nederlandse ouders zijn tijdens een vakantie in Marokko verongelukt in de woestijn. De ouders van Soufjan hebben de baby vervolgens illegaal geadopteerd.

[Van deze bundel verscheen een voorpublicatie op Athenaeum.nl]

Rond Mariah heeft De Bruijn twee verhalen geweven, afwisselend schrijft hij het ene en het andere. Als eerste lezen we hoe Soufjan zich verantwoordelijk voelt voor het welzijn van zijn stiefzus, die als blond meisje in Marokko een buitenbeentje is. Zij opent voor hem ongekende werelden.

‘Mariah heeft me de achterkant van de zon laten zien. Een wereld waar ik eerder geen toegang toe had. Ik zag iets unieks dat zich nu weer van me heeft afgewend.’

Geschiedenis Magazine

Mariah vertrekt als ze oud genoeg is namelijk naar Nederland op zoek naar haar biologische familie. Daar komt ze bij Sonja, haar echte oma en de verteller van het tweede verhaal. De lezer komt erachter welke impact de dood van haar dochter en schoonzoon en de verdwijning van Lisa, de oorspronkelijk naam van Mariah, op haar leven heeft gehad.

Geen voortgang
Op zichzelf is de plot interessant geconstrueerd, met voldoende spanning en contrast om een goed verhaal te kunnen vertellen. De overbezorgde Soufjan, de eigenwijze en atypische Mariah en het wantrouwen van oma Sonja voor het Arabisch sprekende meisje dat claimt haar kleindochter te zijn – het zijn mooie elementen. Die komen alleen niet uit de verf. Het grootste probleem van dit boek is dat er geen voortgang in zit. De beschrijvingen en handelingen zijn statisch, waardoor de scènes niet tot leven komen.

Tussen de personages vindt geen echte interactie plaats; de dialogen zijn meer uitwisseling van informatie dan uitingen van of aanleiding tot emoties van de personages. Zo ontstaat een erg star verhaal. De ambitie om een boek te schrijven over het grote belang van Mariah voor Soufjan mislukt daardoor. Er is een broer met zijn kleine stiefzus, maar op geen enkele manier wordt een invoelbaar welke wereld Mariah voor Soufjan ontsluit, en wat de betekenis van de metafoor van de achterkant van de zon is. Het is De Bruin niet gelukt die stilstand in de verwikkelingen te overwinnen, waardoor hij faalt in de doelstelling van zijn eigen verhaal.