De andere kant van het succes

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Yoeri van den Busken
Artikel door: Marco Gerritsma

Persoonlijke verhalen over voetballers van naam en faam

[Recensie] Profvoetballer lijkt het mooiste beroep. Je verdient veel geld, je staat in de belangstelling en je krijgt betaald om uit te rusten. Het is niet altijd wat het lijkt. Sommige voetballers hebben weinig geluk. De andere kant van het succes beschrijft 14 dramatische verhalen van topvoetballers die door domme pech hun carrière in rook zagen opgaan. De 20-jarige Ajacied Abdelhak Nouri  werd getroffen door een hartstilstand, Rob de Wit door een hersenbloeding, de voor Utrecht uitkomende Fransman David di Tommaso overleed in zijn slaap. Andere topvoetballers raakten geblesseerd en zagen hun carrière voortijdig beëindigd, Sigi Lens overleefde een vliegtuigramp en Tonny van Leeuwen kwam om bij een verkeersongeluk. De voetballers, nabestaanden en betrokkenen vertellen hun verhaal over de dag van het onheil. De dag waarop voetbal er niet meer toe doet.

Voetbaljournalist Yoeri van den Busken volgt sinds 1986 het topvoetbal. Eerst voor De Telegraaf daarna voor Voetbal International. Hij schreef 17 boeken over markante personen zoals Louis van Gaal, John Blankenstein, Piet Schrijvers en Harry van Raaij. Biografieën en waargebeurde verhalen staan steeds vaker in de lijst van meest verkochte boeken. Volgens Eric Palmen, hoofdredacteur van Biografieportaal, is er een cultuur ontstaan waarin waargebeurde verhalen waardevoller lijken dan verzonnen verhalen.

Als lezer wordt je meegenomen in het aangrijpende verhaal van de verschillende voetballers. De schrijfstijl is  informeel en persoonlijk. Ontroerend is hoe sommige voetballers omgaan met hun noodlot. Rob de Wit:

“Ik heb me nooit afgevraagd waarom uitgerekend mij dit allemaal moet overkomen. Dat is verspilde moeite. Problemen die ik had of heb, probeer ik op te lossen. Ik heb veel klappen gehad, maar leef van de positieve dingen.”

Sigi Lens:

“De mededeling dat ik niet meer kon voetballen heeft mij niet mentaal geknakt. Ik was helemaal niet bezig met hogerop komen en roem. Op een zeker moment was het gewoon over, klaar. Het leven vond ik belangrijker. Niemand heeft mij horen mijmeren dat het zo erg was. Nee, wat erg is, heb ik al meegemaakt. Wie ben ik om te klagen dat ik niet meer kan voetballen? Dat zou wel heel egoïstisch zijn.”

Als oud-keeper, inwoner van Groningen en FC Groningen fan las ik het verhaal van Tonnie van Leeuwen met veel interesse. Een verhaal waarover je een boek kunt schrijven. Tonnie van Leeuwen was de legendarische keeper van GVAV, de voorloper van het huidige FC Groningen. Tonnie van Leeuwen speelde twee interlands. Beide keren ging hij ten onder aan de spanning. Als keeper van GVAV had hij daar geen last van. Teamgenoot Piet Fransen vond Tonnie van Leeuwen de beste clubkeeper van de wereld. Op 23 april 1967 beleefde Tonny van Leeuwen zijn hoogtepunt in de uitwedstrijd tegen Ajax. Bij winst was Ajax kampioen. GVAV kwam verrassend op 1-0 voorsprong. Ajax zet GVAV onder druk. Tonny van Leeuwen hield bijna in zijn eentje de voorsprong vast. Na afloop van de wedstrijd ging hij op de schouders bij supporters. Op 14 juni 1971 ontving Tonny van Leeuwen in de Rotterdamse nachtclub De Embassy, de trofee voor de beste keeper. De tegenstanders passeerden hem slechts 7 keer. Tonnie van Leeuwen wist 23 keer de nul te houden. Het feest duurde tot in de kleine uurtjes. Op de terugweg  ging het mis. Van Leeuwen belandde op de verkeerde weghelft en knalde op een vrachtwagen. De doelman was op slag dood en liet een vrouw en twee kinderen na.  Vele jaren later bleek dat Tonnie van Leeuwen een dubbelleven leidde. Hij had een buitenechtelijke relatie en verwekte een derde kind. Richard Vennema werd geboren in 1967 en keepte net als zijn vader in het betaalde voetbal. Hij kwam tussen 1988 en 1999 uit voor SC Heracles en Veendam.

Het leven is op alle mogelijke manieren kwetsbaar. De scheidslijn tussen succes en geen succes is broos. Als je interesse hebt in meer diepgang over dit onderwerp dan is dit boek een aanrader. Ook doe je inspiratie op hoe je kunt omgaan met tegenslag.