De canon van Nederland in de Koninklijke Bibliotheek

Woensdag, 21 november, 2018

Geschreven door: Jan J. Bos
Artikel door: Karin de Leeuw

Vijftig boeken bij vijftig vensters

[Signalering] Het is al weer een tijd geleden dat de canon van Nederland werd gepresenteerd. Daarin zou alles staan wat iedereen minimaal van de Nederlandse geschiedenis zou moeten weten. In goed Nederlandse traditie werd er daarna eindeloos over de canon gesteggeld, zowel over óf er wel een canon moest worden geformuleerd als over welke keuzes gemaakt waren voor de vijftig dragers van de canon.

In vijftig zogenaamde vensters werd namelijk de geschiedenis van hunebedbouwers tot Europese samenwerking aan vijftig handige kapstokjes opgehangen. De Koninklijke Bibliotheek, samen met het Nationaal Archief gevestigd naast het Centraal Station in Den Haag, heeft nu een boek uitgebracht waarin de vijftig vensters van de canon belicht worden vanuit het oogpunt van de collectie van de Bibliotheek. Deze omvat meer dan zeven miljoen boeken, kranten, tijdschriften, brieven, archieven, digitale bestanden en websites. Eerder al heeft de bibliotheek topstukken uit zijn collectie bij elkaar gebracht en tentoongesteld. Indrukwekkend was de expositie met bij behorende prachtige catalogus Honderd hoogtepunten uit 1994, maar er waren er meer. De huidige tentoonstelling én het hier beschreven boek past in dat rijtje. Al is dit keer gekozen voor een soberdere uitgave.

De bibliotheek heeft een selectie gemaakt van vijftig originele stukken die echt representatief zijn voor het beschreven venster. Zo vinden we in het boek niet alleen de fameuze grooten atlas of werelt beschrijving van Joan Blaeu, maar ook Sjors en Sjimmie en de gasbel. Achter in het boek bevindt een lijst ook met digitale bronnen, voor wie vanuit zijn luie stoel nog meer wil opzoeken.

Dit boek is misschien niet het sinterklaas- of kerstcadeau waar je het eerste aan zou denken. Het is echter zo’n verrukkelijk tijdverdrijf voor wie houdt van geschiedenis en onderhoudende, maar niet al te lange stukken wil lezen.