De dans van de tulpen

Zaterdag, 17 oktober, 2020

Geschreven door: Ibon Martín
Artikel door: Peter van Bavel

Flinterdunne plot blijkt onverwachtse ontknoping

[Recensie] Ibon Martín schreef hoofdzakelijk reisverhalen en dat is goed te merken aan de sfeertapijten die hij over de pagina’s uitrolt. Kleurrijk en met veel oog voor detail. Een wonderschone wandeling door zijn Baskenland. Hij is trots op zijn land en op zijn volk. En ook zijn personages die lukraak over het landschap worden verdeeld, zijn chauvinistisch en veelal nieuwsgieriger naar ieders geografische achtergrond dan naar hun mening en motieven.

De dans van de tulpen gaat over een machinist die met de trein zijn eigen vrouw doodrijdt. Er wordt een speciaal onderzoeksteam gevormd, omdat de vrouw van de machinist een bekende radiopresentatrice is. De plot lijkt flinterdun en gemakkelijk te doorgronden. Niets is minder waar. De auteur neemt je bij de neus en komt met een onverwachte ontknoping die ruimte laat voor een vervolg met hetzelfde onderzoeksteam.

Sympathie verdienen of niet

Met ruim vijfhonderd pagina’s is er genoeg te lezen. Net als bij de Scandinavische thrillerschrijvers heeft Ibon Martín veel oog voor landschap: pittoreske dorpjes, toeristische attracties en oogstrelende gekleurde bossen in Oma en op locaties waar de televisieserie Game of Thrones werd opgenomen. Over de personages leer je zoveel dat je van ieder kan vaststellen of ze sympathie verdienen of niet. Opvallend is het personage van Leire Altuna. Zij wordt gepresenteerd als auteur van thrillers. Ibon Martín schreef naast reisverhalen ook al een viertal korte thrillerverhalen waarin Leire Altuna als auteur de hoofdrol speelt. Een mooi eerbetoon aan haar in zijn eerste volwaardige thriller, die in tientallen landen in vertaling is verschenen.

De leider van het onderzoeksteam is Ane Cestero, geen alles doorgrondende superheld. Dat zij drummer is in een band plus de vele muzikale verwijzingen, zijn voor muziekliefhebbers een extra cadeautje De auteur heeft gekozen voor een grote bijdrage van vrouwen in het onderzoeksteam. Mannen zijn gezagsondermijnend of jagen op de aandacht van de vrouwen. En dat versterkt de kracht van de vrouwen binnen het team. Deze onderlinge tango leidt tot een extra dimensie in De dans van de tulpen

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Ane Cestero 2 - Het uur van de meeuwen

De dans van de tulpen