De donkere kroon

Zaterdag, 23 mei, 2020

Geschreven door: Sarah J. Maas
Artikel door: Joost Zuijderduijn

De volgende proeven

[Recensie] Celaena Sardothien is de kampioen van de koning geworden en wordt zijn trouwe sluipmoordenaar. Hoewel ze mensen moet vermoorden die de koning van de troon willen stoten, heeft ze ook haar eigen plannen. De koning is geen rechtvaardig man en dat weet Celaena maar al te goed, waardoor ze met gevaar voor eigen leven meer te weten wil komen over een rebellie. Maar dat is niet het enige waar Celaena mee zit, want er huist een nog groter gevaar in het kasteel. Kan Celaena deze duistere krachten tegenhouden en wie kan ze hierbij vertrouwen?

De Donkere Kroon is een tof tweede deel in deze epische serie. Celaena heeft bewezen dat ze een onverschrokken heldin is en iedereen de baas kan zijn, maar haar volgende proeven wachten op haar. Als sluipmoordenaar van de koning probeert ze mensenlevens te sparen en meer te weten te komen over de beweging die tegen de koning is, wat een groot risico is. Ze zet haar leven op het spel voor antwoorden, waardoor de wereld steeds uitgebreider wordt. De eerste twee delen uit deze serie zijn een mooie opbouw naar de magische elementen die ik hopelijk ga zien in de volgende delen. Wederom weet Sarah J. Maas te verbazen door haar betoverende en gedetailleerde schrijfstijl, haar levensechte personages met hilarische en gevatte opmerkingen en deze bijzondere fictieve wereld.

Niet alleen Celaena, maar ook andere personages wisten me te betoveren. Nehemia is een indrukwekkend en mysterieus personage dat me vaak wist te intrigeren. Chaol is een trouwe lijfwacht die soms niet helemaal weet wat het juiste is, terwijl Dorian een nieuwe kant van zichzelf leert kennen die ik erg interessant vond. Sarah J. Maas laat ook goed de beweegredenen zien van alle personages als ze op een bepaalde manier handelen, wat ik erg kon waarderen.

De Donkere Kroon geeft een mooie opzet naar alle spannende en magische avonturen die Celaena gaat beleven. Een plottwist aan het einde van het verhaal zag ik wel aankomen (maar dat komt misschien omdat ik dit boek voor de tweede keer las), maar Sarah J. Maas heeft waarschijnlijk nog genoeg plotwendingen en spektakel in de planning staan. Ik begin nu steeds meer de hype rondom deze serie te snappen en inmiddels heb ik ook al wat vervolgdelen gelezen. Deze serie wordt alleen maar beter en beter!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem

Glazen troon 3 - Erfgenaam van vuur