De Eindeling. Opgejaagd

Zaterdag, 17 oktober, 2020

Geschreven door: Katherine Applegate, Virginia Allyn
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Welkom in het koninkrijk Nedarra

[Recensie] Byx is een dariene: een wezen dat wat weg heeft van een hond en bepaalde gaven kan bezitten. Darienen zijn helaas een soort die bijna is uitgestorven en Byx is de jongste van haar roedel. Wanneer de roedel van Byx wordt uitgemoord, moet ze op de vlucht, want zij zou de laatst overlevende dariene zijn. Ze krijgt hulp van andere wezens,  waaronder ook mensen en ze gaat op zoek naar andere darienen. Maar zijn die er wel?

Opgejaagd is het eerste deel in de Eindeling-serie. Ik vind het persoonlijk erg fijn om eens een boek te lezen die niet onder de YA-doelgroep valt, maar juist bedoeld is voor iets jongere lezers. Opgejaagd valt precies in dit straatje. Het boek is voor kinderen vanaf 10 jaar, maar is naar mijn idee ook prima te lezen door oudere lezers. Katherine Applegate zorgt er in ieder geval voor dat dit boek tijdloos aanvoelt. Ze heeft een hele fijne schrijfstijl waarbij je met gemak door dit boek gaat, maar je wil wel alle details in je opnemen. Ik kom de realiteit echt volledig vergeten tijdens het lezen van dit boek en ik denk ook dat dit boek vele kinderen enthousiast kan maken wat betreft lezen. Dit boek valt dan ook zeker in het straatje van Harry Potter, Warrior Cats, De Grijze Jager en Percy Jackson. En geloof me, dat is een indrukwekkend lijstje!

De wereld in dit boek is echt fantastisch. Je begint ook met een mooie kaart en eenmaal begonnen in het verhaal krijg je uitgebreide beschrijvingen van wezens die er rondlopen. Dyx is een dariene en hoewel je Dyx ziet op de cover, zijn de beschrijvingen zo beeldend dat je haar ook zonder de cover goed voor je zien. Ook de andere wezens in dit verhaal komen echt tot leven en zijn zo fascinerend! Deze wereld heeft een duidelijke orde en verschillende magische wezens die allemaal hun eigen gedrag hebben. Deze wereld is ook groot, dus er valt nog genoeg te ontdekken!

De personages weten je echt snel in je hart te sluiten. Dyx is de underdog (haha, dog) van haar roedel en is daardoor erg in shock als haar hele roedel wordt gepakt. Ze is de enige overlevende en heeft al haar dierbaren in één klap verloren. Desondanks dit verlies heeft ze hoop dat ze niet de enige dariene is en dat er ergens op de wereld nog andere darienen rondlopen. Dyx is dapper, net zoals haar bondgenoten. De medereizigers van Dyx zijn stuk voor stuk outsiders, maar samen zijn ze een sterk en divers team.

De inhoud is dus erg goed, maar ook het hele uiterlijk van het boek is onwaarschijnlijk mooi. De illustrator weet de personages perfect af te beelden, de kaart van Nedarra is gedetailleerd en duidelijk en de illustraties in het boek zijn ook een lust voor het oog. Jong en oud kijken hun ogen uit! Dit maakt het boek nog mooier dan het is en daarom is dit boek ook een pareltje voor in je boekenkast.

De Eindeling is een veelbelovende serie vol actie, magie, fijne personages en een indrukwekkende schrijfstijl. Het heeft alle elementen die je maar wil als lezer! Ik ben in ieder geval een groot fan geworden van dit boek, dus ik hoop dat jij ook snel kan beginnen met deze fantastische boekenserie.

Voor het eerst verschenen op Nerdy geeky fanboy