De erfgename van Winterwood

Zaterdag, 14 juli, 2018

Geschreven door: Sarah E. Ladd
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Voor de fans van Jane Austen en Jane Eyre

[Recensie] De erfgename van Winterwood speelt op het platteland van Engeland in het jaar 1814. Net aan het einde van de Regency periode maar nog altijd met alle gewoontes en gebruiken die bij deze periode hoorden. Het bijzondere aan De erfgename van Winterwood, deel 1 in de driedelige serie Whispers on the Moors, is het feit dat we hier te maken hebben met een roman met een christelijke ondertoon. Dat is een apart genre in de romanwereld en dit genre is en blijft populair en veelgevraagd. Wat opvalt bij deze serie is dat je in de beschrijvingen op verschillende boekensites niet uit het verhaal kunt opmaken dat we hier te maken hebben met boeken met een christelijke inslag. Pas als je verder gaat zoeken en je komt bij de Engelstalige omschrijvingen dan zie je wat voor boek je gaat lezen.

Het is een bijzonder verhaal. Amelia Barrett, erfgename van een groot landgoed op het Engelse platteland, belooft een goede vriendin die stervende is dat zij voor haar baby zal zorgen. En ze houdt zich aan die belofte tot groot verdriet van haar familie en met name haar verloofde die hier geen deel aan wenst te hebben. Amelia besluit om de vader van het kind, een zeekapitein die ze nooit eerder ontmoet heeft, ten huwelijk te vragen zodat ze samen het kind kunnen grootbrengen.

Maar dan wordt de baby ontvoerd! Tijdens de zoektocht naar het kind komen Amelia en Graham (de vader van de baby) zichzelf tegen. Amelia ontdekt dat haar trots een eigenschap is waar ze nodig eens kritisch naar moet kijken en Graham blijkt zo perfectionistisch dat het hem en anderen vaak in de weg zit. Ze zullen moeten leren om te luisteren naar de stem van hun geloof en de weg die ze gewezen wordt. En uiteraard blijven ze voor altijd bij elkaar.

Eerder verschenen op Romantischeboeken.nl