De Fazantenmoordenaars

Zaterdag, 27 oktober, 2018

Geschreven door: Jussi Adler-Olsen
Artikel door: Agnes Eikema

Een oude zaak in een nieuw daglicht

[Recensie] In de Fazantenmoordenaars wordt de lezer weer verwelkomd door inspecteur Carl Morck en zijn assistent Assad. De afdeling Q heeft sinds de opgeloste zaak van de verdwenen politica Merete Lyngaard enorme publiciteit gekregen en al snel ligt het volgende dossier op het bureau van Carl. Dit keer gaat het om een opgeloste moordzaak uit 1987. Een zaak waarin een broer en zus op gruwelijke wijze zijn vermoord. Maar wat doet een opgeloste moordzaak op het bureau van Carl en wie heeft het daar neergelegd?

Wanneer Carl van zijn leidinggevende te horen krijgt dat hij zich niet meer met de zaak mag bemoeien, is het hek van de dam. De nieuwsgierigheid in Carl is aangewakkerd en hij laat niet meer los. De ontrafeling van het verhaal wordt in het boek in verschillende verhaallijnen uitgezet. Zo is het verhaal van Kimmie, een zwerfster die dagenlang in zichzelf loopt te prevelen en uit is op wraak. Wraak op een clubje kostschooljongens. Deze jongens zijn inmiddels mannen geworden en staan aan de top van de maatschappij, waardoor zij allen macht hebben verworven en er niet voor terugdeinzen om dit te gebruiken.

Wat heeft de moordzaak uit 1987 te maken met deze club? In De Fazantenmoordenaars zet Jussi Adler-Olsen wederom een steengoede thriller neer. Ik vond het tweede deel beter dan het vorige deel, maar dit scheelt niet veel. De personages vond ik goed beschreven, ieder personage is verschillend uitgewerkt. Ik was erg benieuwd achter het verhaal van Kimmie en waarom zij op deze wijze op straat leefde. De secretaresse die aan het team van Carl is toegevoegd, zorgt voor extra dynamiek en zorgt ervoor dat het personage van Carl alleen maar verstrekt wordt en beter uit de verf komt.

Ik kan niet wachten om deel 3, De noodkreet in de fles te gaan lezen!

Eerder verschenen op Boekenz

De grenzeloze