De gastenlijst

Zaterdag, 30 januari, 2021

Geschreven door: Lucy Foley
Artikel door: Patrice van Trigt

Intriges en cliffhangers bij de vleet, maar spanning ontbreekt

[Recensie] Een weekend op een exclusieve locatie om je droombruiloft te vieren, wie wil dat nou niet? Laat dat nou precies zijn wat aanstaand echtpaar Will Slater, tv-persoonlijkheid, en Julia Keegan, succesvol internet-ondernemer, ook voor ogen hebben. Ondanks dat ze elkaar nog niet zo heel lang kennen weten ze het zeker, ze zijn voor elkaar gemaakt. Will geeft de controle uit handen aan Julia en zij heeft de organisatie strak in handen. Alles is zorgvuldig gepland en uitgezocht, zo ook de gastenlijst. Het weekend belooft een onvergetelijke ervaring te gaan worden, en niet alleen voor de tortelduifjes.

De bruiloft vindt plaats in de Folley op Cormorant Island, voor de kust van Ierland. Uitbaters Aoife en Freddy hebben de kasteelruïne gekocht en willen met deze jetsetbruiloft naam maken.

Drie kilometer graniet

Gasten ontdekken dat het eiland een gebruiksaanwijzing heeft. De drie kilometer bonk graniet kent behalve witte stranden ook verraderlijk veen, Keltische begraafplaatsen en de nodige mythes. De gasten zijn verrast maar ook onder de indruk, precies wat Julia in gedachten had. Nu alleen dat onderbuikgevoel nog kwijt zien te raken en alles is perfect.

Foodlog

Lucy Foley heeft met De gastenlijst haar tweede thriller geschreven. Ook haar eerste boek gaat over een vriendengroep. Is deze auteur gefascineerd door een groepsdynamiek? Ze speelt dat aspect namelijk volledig uit in dit verhaal, want we krijgen flink wat aan onrust en gedoe voorgeschoteld. Niet alle aanwezigen zijn elkaars beste vrienden en dat legt achterdocht, jaloezie en een geheimzinnige sfeer onder een vergrootglas.

Aan de kant van Will is er een groep vrienden aanwezig die elkaar nog kent van school. Je voelt dat daar wat meer schuilgaat. De auteur gooit elke keer wat dingen op die dat gevoel bevestigen, ja hoor, hier gaat ellende van komen. En ook aan de kant van Julia broeit er van alles.

Spookeiland en dronken feestvierders

De onderlinge verstandhoudingen zijn leuk gevonden, maar voorspelbaar. Ondanks dat het verhaal veelbelovend begint en echt potentie heeft om je te verrassen: een veeleisend koppel, een spookeiland, een stel dronken feestvierders, oud zeer, jaloerse partners en hoge kliffen, doet De gastenlijst dat niet.

Zo is het moeilijk om sympathie te hebben voor de vrienden van Will. De auteur heeft (volwassen) korpsballetjes neergezet die zich gedragen alsof ze weer in het dispuut zitten. Het komt bijzonder vaak ter sprake, er zijn veel verwijzingen naar hun verleden op Trevellyans, de kostschool, maar er wordt verder niet veel mee gedaan.

Het feit dat ze als muizen in de val zitten op dat eiland en een storm moeten uitzitten, geeft het geheel wel extra cachet. En dat heeft het verhaal ook wel nodig want diepgang ontbreekt. De personages blijven op de vlakte en dat is best raar gezien alle intriges. Zowel aan de kant van Julia als Will valt genoeg te vertellen. Helaas komt het allemaal niet echt uit de verf. Wat rest is een leuk verhaal met wat spookachtige elementen, een aantal personages die voor onrust zorgen en wat stevige toevalligheden om het geheel sluitend te krijgen.

Maar waarom wordt het totaal niet spannend? De flashbacks en flashforwards vanuit wisselend perspectief leggen de nadruk op de continue tijdsprongen. Je springt van een uur eerder, naar het nu, vervolgens na de ceremonie, dan weer drie dagen voor de bruiloft, de dag van de bruiloft en ga zo nog maar even door. Dit alles zorgde dat ik soms de draad kwijtraakte en het boek maar even aan de kant legde.

Wat wel goed gaat is de cliffhanger aan het einde van elk hoofdstuk. Toch geeft De gastenlijst niet op alle vragen antwoord op alle afgunst, jaloezie, wraak en misplaatst vertrouwen. Het gemis aan spanning is bovendien wel een dingetje als je een echte thriller verwacht.

Eerder verschenen op Perfecte Buren