De geheimen van de Mediterrane keuken

Zaterdag, 29 februari, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Esther Out

De kracht van marketing

[Recensie] In de inleiding lees ik dat winkelketen Oil & Vinegar – waardoor dit boekje is samengesteld – voortdurend op zoek is naar de geheimen van de authentieke mediterrane keuken en naar mensen die geloven in de kracht van het pure product, zonder toevoegingen. Ik heb even rondgeneusd in de webwinkel van deze keten en kan inderdaad geen producten vinden waar smaak-, kleur- en/of geurstoffen aan zijn toegevoegd. Wat me wél opvalt zijn de prijzen die gevraagd worden. €4,95 voor een flesje van 330 gram tomatensaus bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk nogal stevig. Het gaat dan ook voornamelijk om de verpakking vermoed ik. De ‘sfeer’ en de ‘beleving’ van een bepaald merk. En eerlijk is eerlijk: ik ben gek op mooie verpakkingen en koop ook regelmatig iets omdat het in een mooi potje zit of een mooi label heeft. Dat is precies de kracht van marketing en we trappen er allemaal met open ogen in.

Hiermee wil ik overigens niks zeggen over de kwaliteit van de producten, want die kan natuurlijk best heel erg goed zijn.

De winkelketen is onlosmakelijk verbonden met dit boekje en de producten worden hierin ook aangeprezen en gebruikt in de receptuur. Op die manier moeten we, denk ik, ook naar dit boekje kijken: een reclamefolder vermomd als kookboek. De Allerhande van Oil & Vinegar.

Niet dat daar op zichzelf iets mis mee is, maar dan val ik opnieuw over de prijs. Als je voor een reclameboekje €15,99 moet betalen vind ik dat nogal wat. Als je er dan al geld voor moet betalen, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat de inhoud verrassend en origineel is, dat het iets toevoegt aan wat er al is, en dat het niet alleen een manier is om je eigen producten in receptuur te verwerken. Helaas gaat het daar ook mis. De recepten die zijn opgenomen in dit boekje zijn op honderd andere plaatsen ook te vinden en dan zonder dat je in de receptuur allerlei Oil & Vinegar producten tegenkomt.

De recepten op zichzelf zijn verder prima. Goed en eerlijk Italiaans eten valt bij veel mensen in de smaak en de recepten zijn daarvoor ook zeer bruikbaar en niet ingewikkeld. De foto’s zijn mooi en de teksten lezen prettig. Ik raad alleen aan dit boekje lekker weg te geven aan klanten die boven een bepaald bedrag uitgeven bij Oil & Vinegar en geen € 15,99 te vragen voor een reclame-uiting.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl