De geheimen van Minnie Gray

Zaterdag, 9 april, 2022

Geschreven door: Rachel Hore
Artikel door: Jeannie Bertens

Een intrigerend spionageverhaal

[Recensie] Rachel Hore is een Britse auteur van romantische fictie. Ze heeft moderne geschiedenis gestudeerd in Oxford en is daarna bij een uitgeverij gaan werken. Later is ze zich volledig op schrijven gaan toeleggen. De geheimen van Minnie Gray is haar twaalfde boek. De vertaling is van Titia Ram.

Minnie groeit op in het landelijke dorpje Edgbaston. Haar vader is gestorven tijdens de Eerste Wereldoorlog, ze heeft niet veel herinneringen meer aan hem. Ze is de oudste dochter in het gezin dat verder nog twee meisjes en twee jongens kent. Mevrouw Gray zou Minnie het liefst snel getrouwd zien, ze heeft er immers de leeftijd voor en trouwen en kinderen krijgen is toch het doel van elke vrouw? Minnie denkt daar anders over, ze vindt het leven in Edgbaston maar saai en voorspelbaar, ze wil meer uit het leven halen. Ze grijpt dan ook met beide handen de kans aan om naar Londen te vertrekken wanneer ze als spionne gerekruteerd wordt door de Britse inlichtingendienst. Ze moet infiltreren in de plaatselijke communistische beweging en zoveel mogelijk inlichtingen verzamelen rondom mogelijke verboden activiteiten. Dat lukt haar bijzonder goed maar gaandeweg neemt de stress toe, ze kan haar zorgen met niemand delen, een diepgaande relatie is uitgesloten; ze heeft té veel geheimen. Geheimen die haar het leven kunnen kosten wanneer ze ontmaskerd zou worden. Het spionageleven is veeleisender dan ze verwacht had, de kleine beetjes informatie die ze weet te ontfutselen, leveren in eerste instantie niet veel op. Is het allemaal wel de moeite waard? Opgeven is geen optie, dat zou alleen maar de aandacht wekken van de Russen met alle mogelijke consequenties van dien.

Hore neemt ons mee naar de tijd tussen de beide Wereldoorlogen. Een tijd waarin vrouwen allen maar werden geacht om te trouwen en kinderen te baren. De geheimen van Minnie Gray is een fictieve roman die gebaseerd is op het echte leven van Olga Gray (1906 – 1990) die in de jaren dertig voor de Britse inlichtingendienst werkte. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Minnie Gray, een jonge vrouw die geen genoegen neemt met het aanrecht maar iets wil betekenen voor de mensheid. Ze belandt als spionne in een gecompliceerde wereld waarin ze zich nauwelijks gesteund voelt door haar werkgever. Het infiltreren gaat haar goed af, ze leert een aantal communisten goed kennen, raakt zelfs bevriend met hen. Dat plaatst haar voor een dilemma: haar gevoel zegt dat je je vrienden niet mag verraden, haar verstand zegt dat dit toch echt haar werk is. En wat gebeurt er met haar wanneer ze door mand valt? Wat levert die vriendschap dan nog op?

Een mooie roman die ietwat traag van start gaat. Uitgebreid wordt beschreven hoe Minnie bij de Britse inlichtingendienst komt en verhuist naar Londen. Het infiltreren in de communistische beweging kost veel tijd, het wantrouwen in die tijd was enorm, er stonden veel belangen op het spel in de onzekere periode tussen de Wereldoorlogen. De auteur neemt er de tijd voor om ons de kracht van Minnie Gray te laten zien, als typiste betrouwbaar en efficiënt, haast onzichtbaar op de achtergrond aanwezig, maar altijd alert. Stap voor stap komt ze dichter bij het hart van de organisatie en weet ze het vertrouwen van de leiders te winnen. Maar wanneer heeft ze genoeg bewijsmateriaal verzameld om de Inlichtingendienst in actie te laten komen?

Dans Magazine

Geen flitsende spionageroman dus met veel actie en spanning. De spanning zit onderhuids en wordt langzaam opgebouwd. Het karakter van Minnie wordt volledig uitgediept. Als lezer leef je met haar en haar avonturen mee. De overige personages komen niet zo goed in beeld, alles draait om Minnie, een onvergetelijke spionne! De schrijfstijl van Hore past bij dit verhaal, ze beschrijft in mooie zinnen de gemoedsrust van haar hoofdpersoon. De toenemende stress die zijn tol eist van Minnie, haar doorzettingsvermogen en plichtbesef maar ook haar drang naar actie en spanning. En ook haar besef dat een normaal gezinsleven niet voor haar lijkt weggelegd. Met lede ogen ziet ze aan dat haar jongere zusjes en broers wél een gezin kunnen stichten. Zij heeft toch ook wel recht op een beetje liefde?

Eerder verschenen op Perfecte buren

De geheimen van Minnie Gray

De geheimen van Minnie Gray