De gelukkige

Zaterdag, 24 oktober, 2020

Geschreven door: Nicholas Sparks
Artikel door: Willemijn Gigase

Op avontuur vol spanning en romantiek

[Recensie] Marinier Logan Thibault vindt tijdens een missie in Irak een foto met daarop een glimlachende jonge vrouw. Hij hangt de foto op in de gezamenlijke ruimte zodat de rechtmatige eigenaar hem op kan halen. Als de foto er na een paar weken nog steeds hangt besluit hij hem bij zich te houden. Hij wint het ene na het andere spelletje bij poker. Viktor, een vriend van Logan, grapt dat de foto geluk brengt. Logan gelooft hier niks van, maar als twee van zijn collega’s omkomen bij een gevecht en hij gespaard blijft begint hij te twijfelen. Dit gebeurt nog een paar keer, zijn collega’s beginnen hem te ontwijken. Is het dan toch een geluksamulet? Na een laatste gesprek met zijn vriend besluit Logan de vrouw op de foto te gaan zoeken, maar hij kan van tevoren niet weten wat hij aantreft en hoe dat niet alleen zijn leven zal veranderen.

Het lot
Als Logans vriend, Viktor, hem keer op keer vertelt dat de foto hem geluk brengt gelooft Logan hem niet. Viktor zegt dat het Logans lot is om de vrouw op de foto te vinden. Hij is haar iets verschuldigd. Zij heeft hem in leven gehouden en hij moet haar terug betalen om alles weer in balans te krijgen. Logan besluit om samen met zijn hond Zeus (die een grote rol heeft in dit verhaal!) vanuit Colorado naar Hampton te lopen.

Zoektocht
Je vecht met Logan mee in de oorlog, gaat samen met hem en Zeus op zoek naar de vrouw van de foto en leert haar door zijn ogen kennen. Het verhaal is op papier krachtiger dan in de film. Je wisselt van perspectieven. Het ene moment kijk je door de ogen van Logan, dan door die van de mysterieuze vrouw en als laatste door de ogen van iemand die ik nog geheim houd. Je leeft mee met Logan. De schrijfstijl van Sparks houd je in zijn greep. Je hoopt dat alles goed afloopt.

Sprookje
Het verhaal lijkt net een sprookje. Er zit een slechterik in die het koppel uit elkaar wil drijven. Je hoopt dat ze een happy ever after krijgen, maar vreest voor het ergste. De hoofdstukken waar je kijkt door de ogen van de slechterik lijken levensecht. De man is verschrikkelijk. Vanaf de eerste bladzijdes weet je dat er iets mis is, maar bij ieder hoofdstuk worden je ergste verwachtingen overtroffen. Sparks weet dit heel goed te verwoorden. Als lezer stoor je je echt aan hem.

Yoga Magazine

Als je de film leuk vond, maar vooral ook als je dit verhaal op het grote scherm nog niet hebt gezien, is dit boek zeker de moeite waard. Sparks boeken zijn korte films die voor je neus afspelen. Je gaat met de personages mee op avontuur. Je wordt verliefd op de hond, wenst het beste voor Logan en dan nog maar te zwijgen over de overige personages. Voor mensen die houden van spanning, avontuur en romantiek verpakt in een verhaal dat je in één keer uitleest raad ik The Lucky One zeker aan!

Eerder verschenen op Willemijn Gigase