De gezonde Bourgondiër

Zaterdag, 28 september, 2019

Geschreven door: Jacinta Bokma
Artikel door: Eva Reinders

Uitgesproken smaken en kleuren spatten van het papier

[Recensie] “Eten verbindt. Eten is liefde,” zegt Jacinta Bokma. Maar bij de lancering van haar nieuwste boek, De gezonde Bourgondiër, leek haar man Robert daar toch net even anders over te denken. “Eten is oorlog!” zei hij. Of in elk geval leek het daar soms op in de keuken, waar de recepten voor het boek werden ontwikkeld en gefotografeerd. En wat stond er “in godesnaam” op tafel? vroegen haar gezinsleden zich meer dan eens af. ‘Zomaar een bordje pasta’, hoe graag de kinderen dat ook willen, nee, dat zit er bij Jacinta niet in.

Jacinta Bokma is een culinaire duizendpoot: receptontwikkelaar, kookboekenschrijver, foodinspirator, stylist. Onlangs werkte ze aan de menukaart van een hip hotel in Amsterdam en voor 2019 heeft ze plannen met restaurantketen Humphrey’s. Eerder maakte ze ook twee succesvolle boeken, De snelle vegetariër en De dunne vegan. Jacinta’s “geen-dieetmethode”, die ze “het Vrolijk Voedingshart” noemt, is plantgebaseerd en gaat uit van eenvoudige principes waarin groente, fruit, zaden, noten en groene thee een hoofdrol hebben. Mét een glaasje wijn, vermout of likeur erbij, want het leven moet wel gevierd worden.

In De gezonde Bourgondiër vind je dus “niets met oogjes”, maar wel meer dan 70 recepten die blijk geven van Jacinta’s schijnbaar eindeloze stroom aan ideeën. Meteen ook maar een dikke pluim voor de vormgever. Je moet er van houden, van die licht-hysterische drukte van kleur én print én bloem, maar probeer maar eens om er niet vrolijk van te worden. De sfeer doet denken aan die van de Forest Feast-boeken van Erin Gleeson, fantasierijk en feestelijk, maar dan moderner en ook bruikbaar als je toevallig níet in een sprookjesbos woont.

De kleuren spatten van het papier, de smaken zijn uitgesproken en bijna overal is er wel een extra tip of variatie. In zes hoofdstukken komen maakbare vega en vegan opties voorbij voor ontbijt, lunch, doordeweeks diner en feestjes met vrienden en familie. Het hoofdstuk Hapjes geluk bevat de baksels en toetjes en dan is er nog een uitgebreid register en een verzameling basisrecepten voor bijvoorbeeld vegan slagroom en je eigen kruidenmengsels. En ondertussen vertelt Jacinta verhalen. Verhalen over haar ouders, haar gezin, over tradities, reizen en plaatsen die verbonden zijn met herinneringen aan smaken en geuren. Zo wordt De gezonde Bourgondiër niet alleen een kookboek, maar ook een persoonlijk document van iemand die lééft voor eten.

Van Culinaire eirolletjes met kappertjes-crème fraîchesaus, Bloemenboter, Kidneybonenbourguignon, een Culinair vegan kaasje tot een indrukwekkende Artisjokkentoren geïnspireerd op Salvador Dalí: als Jacinta je niet weet aan te steken met haar enthousiasme, dan kan dat gewone bordje pasta altijd nog.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl