De glazen troon

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: Sarah J. Maas
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Spannende opdrachten, een angstaanjagend mysterie en veel chemie

[Recensie] Celaena zit in de gevangenis, maar krijgt een keuze: ze mag eruit komen als ze meedoet aan een toernooi waarbij de winnaar de nieuwe kampioen van de koning wordt. Ze is strijdlustig, sterk, dapper, muzikaal, een boekenwurm en een charmeur, waardoor ze een kans heeft om het toernooi te winnen. Ze neemt de uitdaging aan en komt aan in het kasteel van de koning, waar ze gaat deelnemen aan het toernooi. Er komen vele proeven aan, maar daarnaast worden sommige deelnemers op gruwelijke wijze vermoord.

De Glazen Troon speelt zich af in een wereld waar ik graag meer over wil weten. Celaena zit in een koninkrijk die er prachtig uit ziet, maar waarbij de magie verloren is gegaan. In dit eerste deel krijg je een tipje van de sluier naar de rest van het verhaal, waardoor ik maar al te graag meer wil lezen. Dit boek zit naast de rustige momenten in het koningshuis ook vol spannende opdrachten, een angstaanjagend mysterie en veel chemie tussen verschillende personages.

Celaena is echt een vrouw naar mijn hart. Ze is zo’n geweldig personage. Ze kan lekker bitchy zijn, is nieuwsgierig en bedachtzaam, is een sterke strijder vol talenten, is muzikaal en houdt ook nog eens van lezen. Ze heeft zo veel sterke kanten en vertrouwt mensen niet snel, maar als ze eenmaal mensen goed kent, weet ze een mooie band op te bouwen. Personages zoals Chaol (Celaena’s lijfwacht), Dorian (de kroonprins) en Nehemia (een prinses uit een ander koninkrijk) zijn zo interessant en ze weten allemaal een enorme indruk op je achter te laten.

De schrijfstijl van Sarah J. Maas is ook uitmuntend. Ze weet personages, locaties en voorwerpen op een magische wijze te beschrijven en haar fictieve wereld is heel uitgebreid en vraagt gewoon om meer verdieping. Haar personages zitten vol detail en de schrijfstijl weet je goed te pakken. Dit is dan wel haar eerste boek en veel mensen werden fan van haar boeken door de ACOTAR-serie, maar haar eerste boek vind ik al fantastisch!

De Glazen Troon is inderdaad een boekenserie die ik gewoon moet verslinden. Sarahs schrijfstijl is meeslepend, de wereld is interessant, de personages zijn zo indrukwekkend en Celaena is een krachtige vrouw en daardoor ook de meest ideale hoofdpersoon van deze serie. Ik wil meer! Gelukkig staan er nog genoeg delen op me te wachten, dus deze serie ga ik dan eindelijk uitlezen!

Eerder verschenen op Nerdegeekyfanboy

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem

Glazen troon 3 - Erfgenaam van vuur