De griezelige kregs van het Wirwar Woud

Zaterdag, 7 augustus, 2021

Geschreven door: Samuel I Halpin, Hannah Peck
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Als kinderen plotseling hun kleur verliezen en verdwijnen

[Recensie] Bloem is gek op breien. Ze ontwerpt haar eigen truien en vesten en vindt het heerlijk om daar allerlei kleuren voor te gebruiken. Bloem gaat tijdens de zomervakantie een paar weken bij oma in Zwello logeren terwijl haar vader een paar weken gaat fietsen. Dat is zíjn manier om het ongeluk dat zijn vrouw, de moeder van Bloem, van haar leven beroofde, te verwerken.

Bloems voorliefde voor het maken van kleding heeft ze van geen vreemde. Oma is naaister. Ze kwam zevenenveertig jaar geleden naar Zwello voor de stof. “Waar je ook op deze prachtige aardbol bent, er bestaat in de hele wijde wereld geen betere stof dan de stof die hier in Zwello wordt gemaakt.” Oma is ervan overtuigt dat die stoffen van Weverij Woldzigt toverkracht bezitten. Want hoe kunnen ze anders zo mooi zijn?

Maar Zwello is ook een dorp waar kinderen plotseling hun kleur verliezen en verdwijnen zonder een spoor achter te laten. Om ervoor te zorgen dat dat Bloem niet overkomt, moet ze zich van oma aan vier vreemde regels houden. Zo moeten bijvoorbeeld alle suikerklontjes achter slot en grendel worden gehouden en mag nooit, MAAR DAN OOK ECHT NOOIT, het stof van de raamkozijnen geveegd worden. Vreemd! En waarom is het doosje krijt dat mamma haar ooit gegeven heeft zo belangrijk? En die wasknijpers?

Samen met Erasmus, die ze in het dorp leert kennen, is Bloem vastbesloten om erachter te komen waarom er kinderen verdwijnen. Ze gaan op onderzoek uit. Maar daarvoor moeten ze naar het griezelige Wirwarwoud. Kunnen ze de moed vinden om het donkere woud te betreden en het raadselachtige mysterie op te lossen?

Naast de leuke illustraties worden in het boek ook andere vormen van opmaak (krantenknipsels, advertenties, verschillende soorten lettertypes en briefjes) gebruikt om de nadruk te leggen op tekstgedeelten. Een lang gedicht vormt een belangrijk onderdeel van het verhaal.

De griezelige kregs van het Wirwarwoud is een heerlijk boek dat continue de spanning weet vast te houden. De mooi en vaak gevoelig beschreven relatie tussen oma en kleindochter, en zeker de eigenzinnigheid van oma, geven het verhaal regelmatig een grappige draai.

De auteur

Voor Samuel J. Halpin zijn boeken de beste vrienden die je kunt hebben. Hij begon met schrijven toen hij 6 jaar was. Dan koos hij een woord en begon elk hoofdstuk met de volgende letter van dat woord. Naast schrijven werkt Halpin voor de televisie, voornamelijk voor comedies. Hij houdt van muziek, hardlopen en eten. Zijn vriend is chefkok. Halpin houdt van griezelige verhalen sinds zijn moeder hem die als kind voorlas.