Zaterdag, 15 augustus, 2020

Geschreven door: Hamersma, Harold
Langereis, Esmee
Artikel door: Reinders, Eva

De Grote Hamersma 2019

Ook de supermarkt heeft prima wijnen

[Recensie] In De taal van smaak beschrijft auteur Reinier Spreen hoe lastig het is om woorden te geven aan smaken en geuren. Maar lukt dat wel, dan hebben die woorden een bijna magische kracht: ‘Als iemand je voorzegt wat je ruikt of proeft, wordt je vage ervaring ineens heel duidelijk en welomlijnd.’ Wie wijn drinkt en bij een glas wel eens uitleg heeft gekregen over de te verwachten tonen van appel, cassis of ananas, weet dat Reinier gelijk heeft. Je had het zelf niet bedacht, maar verdomd, je proeft dat besje of die tropische vrucht ineens bij elke slok.
Iemand die uitblinkt in het typeren van wijn is Harold Hamersma, door een recensent “de Youp van het Hek van de vinologen” genoemd. Voor De Grote Hamersma 2019 proefde hij samen met journalist en wijnschrijver Esmee Langereis weer zo’n 8000 wijnen van verschillende leveranciers. Het resultaat: een slordige 900 pagina’s notities die de leek op weg helpen in wijnwonderland.

Op alfabetische volgorde vind je in deze wijnencyclopedie de verschillende leveranciers, waaronder de meeste supermarkten, slijterijketens, bekende wijnkoperijen als De gouden ton en Okhuysen en ook online aanbieders als vindmijnwijn.nl Vervolgens zijn de wijnen gerangschikt op kleur en op land. Als toegift is er het register achterin op wijnnaam: zo kun je heel snel opzoeken of en waar je favoriete cava (die van de Hema) in DGH staat.

Toplijsten zijn er voor supermarkt-, mousserende en biologische wijnen, maar ook voor de verschillende soorten druiven. Wie zweert bij syrah of chardonnay, kan direct naar de desbetreffende top-25. In die lijsten valt meteen op dat prijs niet altijd het verschil maakt. Tussen de beste sauvignon blancs zit een Franse fles van €7,95, beoordeeld met een 9, en ook een Italiaanse uit Zuid-Tirol, die een half punt hoger scoort, maar €35,95 kost. Leuk voor miepkniepen en scrooges zoals ik, die ook meteen op zoek gaan naar de ‘beste koop’ in hun supermarkt. Overigens word ik daarbij bevestigd in mijn vermoeden (en ervaring) dat bij Lidl amper fatsoenlijke wijn te koop is: de prijsvechter komt niet voor in DGH. Werk aan de wijnwinkel, Lidl!

Rest nog het leesplezier dat aan het drinkplezier voorafgaat. Harold en Esmee bespreken met de welbekende tongue in cheek de eerste Chinese wijn (“nog wat oefenen kan geen kwaad”), bestsellers uit de super (“Driemaal daags innemen. Zonder verdoving”) en zeldzame hoogvliegers. De allerbeste wijn, een riesling, krijgt een 10- en de doordenk-typering: “Scheermesjes (double duty: de ziltigheid en de snedigheid van de afdronk).’”Er zijn zoetjes ‘van kersenlikeurbonbon’ en ‘van rijstpudding’, er is “confectiewijn in hipster-outfit”. Afijn, ik kan nog wel even doorgaan en mis als taalfreak de in eerdere edities gepubliceerde wijnwoordenlijst. Dan maar snel een goed glas, want, zoals Esmees motto luidt, “life’s too short to drink vieze wijn.”

Geschiedenis Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl