Zaterdag, 11 juli, 2020

Geschreven door: García Sáenz de Urturi, Eva
Artikel door: Lieshout, Twan van

De heren van de tijd

Laatste deel Witte-stad trilogie lost verwachtingen niet in

[Recensie] Met¬†De stilte van de witte stad¬†werd de Spaanse bestseller-auteur Eva Garc√≠a S√°enz de Urturi vorig jaar ook in Nederland succesvol gelanceerd. Al snel volgde het tweede deel¬†De riten van het water.¬†Nu is met de Nederlandse vertaling¬†De heren van de tijd¬†het laatste deel van de trilogie De witte stad uitgekomen. Hoewel dit boek ook afzonderlijk te lezen is, is het wel aanmerkelijk interessanter om ook de andere delen gelezen te hebben. Want dat heeft het boek wel nodig: waar¬†De stilte van de witte stad¬†een zeer sterke, originele, en intrigerende literaire thriller was, en de ‚ÄėRiten‚Äô¬†daar nog voortvarend op voortborduurde, zakt het niveau met¬†De heren van de tijd‚Äô helaas weg.

Garc√≠a S√°enz de Urturi, in Spanje een topschrijfster met meer dan een miljoen verkochte boeken, blijft in de¬†Heren van de tijd¬†de loopbaan volgen van rechercheur en profiler Unai Lopez de Ayala, bijgenaamd Kraken. Opnieuw wordt de Baskische hoofdstad Victoria geteisterd door een seriemoordenaar. Ditmaal heeft de moordenaar het net uitgekomen boek ‚ÄėDe heren van de tijd‚Äô,¬†dat handelt over de Middeleeuwse graaf van Victoria, Diago Vela, als inspiratiebron gekozen. De slachtoffers vallen op dezelfde wijze, via lugubere middeleeuwse straffen als intonning of inmetseling. Aan Unai de taak om zo snel mogelijk de toedracht te achterhalen.

Verknopen met de misdaad

Waar Garc√≠a S√°enz de Urturi in de vorige twee delen de jeugd en de persoonlijke ontwikkeling van Unai door het rechercheonderzoek weefde, volgen we in deze thriller tegelijkertijd het middeleeuwse verhaal over graaf Vela. Die raakt betrokken in allerlei familiecomplotten en oorlogen. Deze verwikkelingen van de graaf zijn niet onaardig, maar hierdoor mist De heren van de tijd wel de knappe vervlechting van het persoonlijke leven van de rechercheur met de moordzaak, die de vorige delen juist kenmerkte en zo spannend maakte.

Bazarow

Als García Sáenz de Urturi later toch nog Unai’s leven probeert te verknopen met de misdaad, wordt het allemaal wat kunstmatig en geforceerd. En dat is jammer, want in de vorige delen had García Sáenz de Urturi met de duister gebleven verongelukte ouders van Unai nog genoeg open eindjes overgelaten om de hoofdrolspeler opnieuw in een persoonlijk lastig parket te laten komen. Nu blijft de thriller toch een beetje een allegaartje van nieuwe en oude karakters, zonder de cultuur of culinaire tradities die in de vorige delen de thrillers nog een literair cachet gaven.

Te weinig potenti√ęle verdachten

En met een nieuwe moord waarbij er – in tegenstelling tot de vorige twee delen – te weinig potenti√ęle verdachten worden opgevoerd om de lezer echt op het verkeerde been te zetten. Soms is het boek ook onnodig ingewikkeld, met allerlei psychiatrische aandoeningen, die bovendien nog in een warrig web van middeleeuwse stambomen verankerd liggen.¬†

Niettemin heeft Garc√≠a S√°enz de Urturi met¬†De heren van de tijd¬†een verder vlot leesbare, spannende thriller geschreven, met een niet onaardig plot en een weerzien van oude intrigerende karakters. Het is alleen dat na het wervelende debuut van ‚ÄėDe witte stad‚Äô de trilogie een daverend slotakkoord had verdiend, zoals die bijvoorbeeld wel voorkomt in reeksen van Larsson of Zaf√≥n.¬†De heren van de tijd¬†is echter juist het tegenovergestelde: het vervolg dat ofwel beter had kunnen uitblijven, ofwel een ambitieuzere en holistischere uitwerking had verdiend.¬†¬†

Voor het eerst gepubliceerd op De leesclub van Alles