De IJzeren Engel

Zaterdag, 15 augustus, 2020

Geschreven door: Cassandra Clare
Artikel door: Willemijn Gigase

Terugkeer van de schaduwjagers

[Recensie] Het is 1878 als Tessa Gray de boot neemt van New York naar Londen om haar broer te vinden. Als ze in Londen aankomt blijkt het een valstrik te zijn. Tessa wordt ontvoerd door twee vreemde wezens, de Donkere Zusters. Ze is namelijk speciaal, ze heeft het vermogen om te transformeren. Duistere figuren willen hier misbruik van maken. Als ze gevangen zit leert Tessa twee schaduwjagers kennen, Will en Jem, twee jonge mannen die tegen demonen vechten om de mensheid te beschermen. Tessa komt terecht in de wereld van de schaduwjagers, maar niks heeft haar hierop kunnen voorbereiden…

De Kronieken van de Onderwereld
De schrijfster van dit boek, Cassandra Clare, is bekend van De Kronieken van de Onderwereld. Dit is een zesdelige serie die draait om schaduwjagers en demonen. Met De IJzeren Engel keert Clare terug naar het schaduwjagersuniversum, ruim een eeuw vóór de gebeurtenissen van De Kronieken van de Onderwereld. Om aan dit boek te beginnen hoef je niet bekend te zijn met de al eerder uitgebrachte serie. Toch kunnen liefhebbers van De Kronieken van de Onderwereld zich afvragen of dit geen slappe versie is om meer geld te verdienen. Is dat ook zo?

Verschillen
De onderwereld komt weer helemaal terug, maar het is toch een nieuw verhaal. New York wordt ingeruild voor het ouderwetse Londen. Er zijn ook duidelijke verschillen met deze schaduwjagers en die die we al kennen, maar sommige achternamen zijn wel bekend. In het begin van het verhaal lijken de personages sterk op oude bekenden; Tessa, Will en Jem lijken heel erg op Clary, Jace en Simon uit De Kronieken van de Onderwereld.Als je eenmaal een paar hoofdstukken verder bent kom je er gelukkig achter dat de personages wel uniek zijn, maar de overeenkomsten blijven sterk aanwezig. Will heeft een scherpe tong en is erg mysterieus terwijl je Jem ook niet uit het oog mag verliezen.

De Helse Creaties
De IJzeren Engel is het eerste deel van de fantasy-trilogie De Helse Creaties. Deze trilogie gaat vooraf aan De Kronieken van de Onderwereld. Het boek begint meteen spannend. Tessa lijkt in het begin heel normaal, totdat je meer over haar leert te weten. Clare schrijft heel beeldend. Ze combineert de fantasysfeer van de schaduwjagers met een Victoriaans verleden.

De IJzeren Engel
Dit is een ijzersterk boek dat je op het puntje van je stoel laat zitten. Vanaf de eerste bladzijde is het spannend. Het heeft soms wat trage momenten maar het einde makt veel goed. Naarmate het einde nadert wordt het steeds spannender en het mooie open einde maakt je meteen nieuwsgierig naar het vervolg. De IJzeren Engel zit misschien zelfs beter in elkaar dan sommige delen uit De Kronieken van de Onderwereld. Cassandra Clare heeft zichzelf overtroffen met deze geweldige personages en spannende verhaallijn. De Helse Creaties bestaat uit drie delen die allemaal al naar het Nederlands vertaald zijn. Liefhebbers van het schaduwjagersuniversum kunnen hun hart ophalen maar ook als je niet bekend bent met Cassandra Clare is dit boek een goed startpunt!

Eerder verschenen op willemijngigase.com

Kronieken van de Onderwereld 1 - Stad van Beenderen

De Helse Creaties 2 - De IJzeren Prins