De jachtpartij

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Luc Foley
Artikel door: Paula van Mourik

Iedereen is uitgenodigd, iedereen is verdacht

[Recensie] Negen dertigers vieren oudejaarsavond in Loch Corrin, een exclusief oord in de Schotse wildernis. Het eerste hoofdstuk geeft gelijk al prijs wat er staat te gebeuren: één van de gasten raakt vermist en wordt dood aangetroffen.  Is het verhaal daardoor minder spannend? Nee, want de auteur geeft niet prijs of het slachtoffer een man of een vrouw is. Daardoor is het lange tijd gissen wie het loodje heeft gelegd.

De dertigers zijn met elkaar bevriend sinds hun studietijd, maar door hun drukke levens zien ze elkaar zelden. Het gezamenlijk uitje met oudjaar is het enige moment dat ze elkaar zien. De heenreis begint niet goed. Door het vroege tijdstip is iedereen moe en geïrriteerd en dat wordt er niet beter op als blijkt dat er een probleem is met de  zitplaatsen. Emma, die het jaarlijks uitje heeft gepland, vind het reuze belangrijk dat iedereen het naar zijn zin heeft en dat de vakantie een groot succes wordt.  Voor de lezer is het dan wel duidelijk dat de vriendschap barsten vertoont. Alhoewel iedereen doet voorkomen alsof ze het naar hun zin hebben, is de onderhuidse spanning voelbaar.

Het gezicht dat we aan de wereld laten zien kan misleidend zijn

Spil van de vriendengroep is Miranda, altijd in voor spanning en avontuur. Bij tijd en wijle vertoont ze tiraniek gedrag, alhoewel ze ook lief kan zijn. Zij en Katie, de enige uit de groep die alleenstaand is, kennen elkaar van jongsaf aan. Loch Corrin wordt gerund door Doug en Heather. Twee einzelgängers die er bewust voor hebben gekozen om in het afgelegen oord te gaan wonen en werken. Beiden hebben het nodige meegemaakt en dragen dat als een last met zich mee. Loch Corrin is voor hen een toevluchtsoord. Behalve de groep vrienden verblijft er nog een stel in Loch Corrin. Een vreemd stel , kan  je wel zeggen.

De jachtpartij speelt zich af op één dag, en wel op 2 januari 2019, de dag dat Doug het lijk vindt. Aan de hand van flashbacks, krijgt de lezer een indruk wat zich in de dagen ervoor heeft afgespeeld. Afwisselend wordt vanuit Doug, Emma, Katie, Heather en Miranda bezien hoe de vriendschap is ontstaan en hoe die zich heeft ontwikkeld tot wat het nu is. Opvallend is dat de overige vrienden niet aan het woord komen. Het verhaal beperkt zich tot drie van de vier vrouwen uit het gezelschap. De mannen van de vriendengroep leert de lezer een klein beetje kennen via Emma, Katie en Miranda. De personages blijven daardoor ook wat oppervlakkig. Waarom de auteur hiervoor gekozen heeft is niet duidelijk

De jachtpartij is de eerste thriller van de Britse Lucy Foley (1986). Heel orgineel is het niet. Het verhaal doet sterk denken aan het boek ‘In een donker donker bos’ van Ruth Ware. Hetzelfde geldt voor de cover. Die heeft veel weg van S.T.A.G.S. van M.A. Bennett.  Desondanks is De jachtpartij wel een verhaal dat een paar uur leesplezier biedt. Niet meer en niet minder.