De juiste man

Zaterdag, 11 maart, 2017

Geschreven door: Max van Olden
Artikel door: Istvan Kops

Hoe ver mag iemand gaan om zijn recht te halen?

[Recensie] In 2015 debuteerde Max van Olden (1973) met Lieve Edelachtbare dat hem meteen De Schaduwprijs 2016, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut, opleverde. Daarnaast werd hij ook nog eens genomineerd voor de Hebban Thriller Debuutprijs 2016. Net iets meer dan een jaar later is alweer zijn tweede boek De juiste man verschenen.

In De juiste man maken we kennis met Oscar Seefelt, een 63-jarige advocaat, die zijn leven in grote eenzaamheid en verbittering leidt. Ooit was hij een veelbelovend juridisch talent op een gerenommeerd advocatenkantoor en leek een partnerschap slechts een kwestie van tijd. Het noodlot slaat echter toe als zijn zoon Jelte om het leven komt bij een verkeersongeval. Hij wordt als hij op zijn fiets zit aangereden door een auto die na het ongeval doorrijdt. Voor Oscar is het van meet af aan duidelijk wie de dader is, zijn collega Alexander, nota bene een concurrent voor het partnerschap. De politie krijgt het bewijs tegen Alexander echter niet rond en Oscar raakt ook nog eens zijn baan bij het advocatenkantoor kwijt. Twintig jaar later krijgt hij de kans om wraak te nemen op zijn rivaal, maar daarvoor zal hij ver over de grenzen van de wet moeten gaan.

Net als in Lieve Edelachtbare speelt in De juiste man de juridische wereld een grote rol. Een wereld waarin Max van Olden zijn weg goed weet te vinden. Zelf is hij advocaat en heeft hij een eigen praktijk in Amsterdam. Op de website van zijn uitgever Ambo Anthos wordt niet geheel onbescheiden een vergelijking getrokken met John Grisham, de onbetwiste koning van de legal thrillers. Toch is De juiste man geen klassieke legal thriller. Rechtbankscenes hoeft de lezer bijvoorbeeld niet te verwachten. Je zou je zelfs af kunnen vragen of De juiste man überhaupt wel een thriller is. De juiste man is bovenal een interessante en gedachten prikkelende roman waarin belangrijke vragen worden gesteld over recht en onrecht. Hoe ver mag iemand gaan om zijn recht te halen?

De juiste man is geen gemakkelijk boek. Het verliezen van een kind en het halen van je eigen recht zijn natuurlijk sowieso zwaar beladen thema’s. Max van Olden presenteert de lezer ook niet op gemakkelijke antwoorden. Het is aan de lezer om te bepalen hoe ver hij met Oscar mee wil gaan. Oscar is iemand die verteerd wordt door een obsessie om de waarheid aan het licht te brengen en is bereid om daarbij de wet te overtreden. Bovendien vervreemdt hij door zijn obsessie iedereen om zich heen. Daarmee wordt de keuze voor de lezer niet gemakkelijker, maar wordt het verhaal wel des te interessanter.

Foodlog

Max van Olden geeft na een wat traag lopend middenstuk een mooie twist aan het einde van het verhaal waardoor de lezer zich genoodzaakt ziet om zijn eerdere standpunten nog eens te heroverwegen. De juiste man is daardoor een geslaagde roman geworden die het niet zozeer van de spanning moet hebben, maar van de psychologisch gelaagde personages en de interessante vragen die worden opgeworpen omtrent moraliteit en rechtvaardigheid. Met De juiste man heeft Max van Olden zich na Lieve Edelachtbare extra gevestigd als een nieuwe literaire aanwinst in Nederland.

Eerder verschenen op Thrillzone

Misdadig - De juiste man

Het zwarte dossier