De kinderen van het klooster

Zaterdag, 26 september, 2020

Geschreven door: Sandrine Destombes
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Lugubere start verandert in sluimerende spanning

[Recensie] Agent Benoit houdt vlakbij een klooster een slingerende Peugeot aan. Achterin zit een verward kind, dat roept dat de vrouw achter het stuur niet haar moeder is. Wat volgt is een zoektocht naar de identiteit van het kind en naar haar moeder. Het klooster speelt in die zoektocht een grote rol. En zou het klooster ook een rol spelen in de zaak van de vermoorde mannen, waarvan er meerdere worden gevonden in de regio?

De kinderen van het klooster is geschreven door Sandrine Destombes (1971). Zij werkt als organisator van evenementen en schrijft thrillers in haar vrije tijd . Ze schreef eerder Het dubbele geheim van de familie Lessage, een boek dat goed ontvangen werd. De kinderen van het klooster is een thriller die goed in elkaar zit, al zijn er ook een paar minpuntjes.

Groeien als detective

Als eerste minpunt de personages, de uitwerking daarvan had beter gekund. Benoit is weliswaar goed neergezet. Hij maakt ook een mooie ontwikkeling door. Je ziet hem echt groeien als detective en hij wordt steeds ambitieuzer. Ook het meisje achterin de auto gaat goed leven. Door de beschrijving zie je een energiek, jong meisje voor je, nog vrij van zorgen. Dat is vooral te danken aan de fragmenten over haar gedachten. Maar de overige personages bleven wat vlak. Hun beweegredenen worden aangestipt, maar waren niet verder uitgewerkt.

Dan de spanning, zeer belangrijk in een thriller. De flaptekst belooft veel: ‘een lugubere waarheid’, ‘op akelige wijze’ en ‘verminkte mannenlichamen’ in één zin. Die spanning heb ik niet gevonden in het boek. Wel is er sluimerende spanning in het verhaal, maar ik had het fijner gevonden als er meer echte op-het-puntje-van-je-stoel-spanning in had gezeten. Het begin van het boek is zeer sterk. Direct actie en mysterie. Daarna zakt de spanning iets weg en bereikt helaas ook niet meer de piek van het begin. Er zitten ook niet echt grote plotwendingen in het verhaal.

Vermoorde mannen

Gelukkig zijn er ook pluspunten aan De kinderen van het Klooster. Dat komt door de plot, die zit erg goed in elkaar. Je komt stap voor stap te weten hoe het zit met dat meisje achterin die auto. Daarnaast gaat er nog een andere verhaallijn lopen, zonder dat het boek rommelig overkomt en dat is knap. Die tweede verhaallijn is die van de vermoorde mannen. Ook daarbij deelt de schrijver stap voor stap meer informatie.

En zoals het hoort komen de verschillende verhaallijnen netjes bij elkaar. De wijze waarop de dat gebeurt is verrassend, waardoor je ondanks de inzakkende spanning toch door blijft lezen. En ondanks het verhaal is niet eens onrealistisch. Zonder de plot weg te geven kan ik zeggen dat de gebeurtenissen in het echt plaats zouden kunnen vinden. En dát maakt De kinderen van het klooster toch een goed boek.

Eerder verschenen op Hebban.nl

Het dubbele geheim van de familie Lessage

De kinderen van het klooster