De kleuren van magie

Zaterdag, 16 mei, 2020

Geschreven door: Victoria Schwab
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Vier kleuren Londen

[Recensie] Kell leeft in Londen, maar kent zelf vier verschillende Londens, aangezien er vier werelden zijn. Grijs Londen is heel grauw en zonder enige magie, Rood Londen bruist juist van de magie en heeft een koninklijk huis die de welvaart in het land behoudt, terwijl Wit Londen juist een constant gevecht voert met magie. Nog maar te zwijgen over Zwart Londen, want deze wereld hield op te bestaan… Kell is een zeldzame magiër die de verschillende werelden afreist voor snuisterijen en hij ontmoet Lila, een zakkenroller in Grijs Londen die samen met hem een avontuur beleeft vol gevaarlijke magie…

Deze trilogie van V.E. Schwab over verschillende versies van Londen leek me erg spectaculair, maar is De kleuren van magie wel de hype waard? In elk geval heeft Schwab een schrijfstijl die je mee weet te slepen naar verschillende werelden die ondanks dezelfde stad, heel anders is. Ik wilde maar al te graag de verschillende versies van Londen ontdekken. Persoonlijk vond ik Rood Londen het leukst, aangezien hier magie veel meer aanwezig is. Soms wist het verhaal me niet helemaal te pakken als ik had verwacht, eenmaal in het verhaal, kwam ik er wel met gemak doorheen. Informatie over de verschillende werelden wordt afgewisseld met veel actie en gevechten, waar je als fantasyliefhebber zeker van kan genieten! Vooral Zwart Londen is nog erg mysterieus en ik ben heel benieuwd wat de volgende boeken zullen gaan doen met deze wereld.

Kell en Lila zijn twee sterke personages met allebei hun eigen achtergrond. Kell is opgegroeid in het koningshuis, maar alleen omdat hij de magische gave heeft om door de verschillende werelden te reizen. De koning, koningin en prins beschouwen hem wel als familie, maar hij voelt zichzelf eerder een pion die gebruikt wordt door zijn adoptieouders. Lila is daarentegen heel anders. Ze heeft niet echt familie en is gewend aan het zakkenrollen en het overleven. Hoewel deze personages erg verschillend van elkaar zijn, weten ze elkaar goed aan te vullen. Andere personages treden af en toe op de voorgrond, maar ik zou het liefst nog wat meer willen zien van deze personages, aangezien ik vooral Kell en Lila nu ken, maar niet de rest. Gelukkig zijn er nog twee delen.

De kleuren van magie is een boek vol spanning, maar ik merkte wel dat de grote spectaculair gebeurtenissen in de volgende delen echt gaan komen (ondanks het feit dat het einde erg indrukwekkend was). Ik heb in ieder geval een mooie introductie gehad op de werelden van Kell en Lila en ik wil dus zeker meer! Dit boek is zeker een aanrader als je het YA-genre al iets minder bent gaan vinden, maar wel een fantasyboek wil lezen dat wat YA-elementen bevat.

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

De kleuren van schaduw

De kleuren van magie